• Kia har gjort en hel businesscase ud af Rio van

  • Den dybe læssekant kan godt være i vejen, når man skal have pakkerne ind og ud

  • Den lille sporty bagklap begrænser adgangen en smule til varerne

  • Sådan skal den ged barberes. En ombygning kan sagtens udføres smagfuldt og detaljeret

  • Rio er i alle varianter en velkørende lille bil, som ikke kræver meget brændstof til gengæld

  • Varerummet er håndværksmæssigt flot udført på Kias ejet værksted i Fredericia

Kia Rio Business Van

Kia har fået øjnene op for en spændende business-case i den lette ende. Det har affødt slagvaren Rio Business Van, som de ombygger selv, og som er på vej ud til forhandlerne nu

Små ombyggede varebiler fik sig lidt af et hug, da afgiften blev sat op til 50 procent, og der kom fuld misundelsesafgift på. Det tog et års tid eller tre, før kunderne havde vænnet sig til tanken om, at et sæt gule nummerplader ikke var ensbetydende med halv pris. Snarere en beskeden besparelse på kort sigt.

Men nu er det som om, erhvervslivet har taget segmentet til sig, og det kan man som importør ikke sidde overhørigt. Kia Motors har tjekket markedet og fundet det interessant nok til at lave en særlig kampagnemodel af den lille, velkørende Rio.

Bid af kagen

Navnet Business Van er opfundet til lejligheden, og den danske importør har store forventninger til den.

– Vi har været inde og se på, hvor mange gulpladebiler, der bliver solgt i segmentet, og hvis vi skal have vores bid af den kage, så må vi jo gøre noget, siger PR-koordinator i Kia Import Danmark, Lene Mejdal Iversen.

Slår hårdt

I gamle dage var ombyggede personbiler – de såkaldte PC Vans – ofte en hyldevare, som var en del af udstillingen. I dag har mange importører helt fravalgt at have dem på programmet. Men Kia så en forretningsmulighed og valgte at slå hårdt på den.

– Derfor valgte vi fra importør-side at lave sådan en Business Van-udgave. Så er det sådan set op til den enkelte forhandler at tage sådan en model ind i udstillingen. Forhandlerne kan jo også godt se, at hvis vi kan få en markedsandel på fem procent af segmentet, så bliver det jo også til biler. Det vil faktisk betyde et mersalg på 3-400 biler om året, anslår hun baseret på 2015-tal for segmentet.

In House ombygning

PR Koordinatoren tilstår, at det har været småt med initiativerne på gulpladeområdet, men det nye fokus skal ændre på det.
– Vi har lavet en van-brochure og lavet et undersite på vores hjemmeside med van-priser, selv om det vist ikke er helt up to date, siger hun.
– Men vi er jo hele tiden opmærksomme på, hvor vi kan generere et mersalg, og det her er jo endnu en måde at gøre det på.

Den praktiske del af processen griber Kia også lidt anderledes an, end vi ser det fra de fleste konkurrenter, som får deres personbiler ombygget til varebiler ude i byen.
– Ja, det er vi jo ret gode til. Vi gør det  ‘in house’, som man siger, i vores eget klargøringscenter hos Nellemann i Snoghøj ved Fredericia.

Forvænt med udstyr

De to udstyrsvarianter, der kommer til Kia Rio Busines Van, Business og Busines Plus, er baseret på kundernes behov og adfærd fra personbilerne.

– Vi har kigget på, hvad der bliver solgt i det segment, og hvad man forventer, der skal være af udstyr. Kunderne bliver jo mere og mere forvænt med et højt udstyrsniveau, så vi gik ind og så på, hvad folk vælger af udstyr, når de køber en Rio på hvide plader. Så tog vi det hele med og lavede en fornuftig pris på det, siger Lene Mejdal Iversen.

Beskeden Business

Og de priser starter på 85.000 plus moms (18.667 kroner) for en 1,2-liters benzinmotor i den forholdsvist beskedne udstyrsvariant, Business. For den topversionen Business Plus, som er bestykket med Fartpilot med fartbegrænser, sædevarme, Bluetooth, Læderrat og -gearknop, må du lægge beskedne 5000 koner oven i.

Dieselvarianten, 1.4 CRDi findes udelukkende med Business Plus og koster 100.000 kroner på nær en krone plus moms (22.621 kroner). Rio Business Van er klar til salg, og de første er allerede bygget om. Rio Van fås fra 79.999 kroner plus moms.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *