Kia følger trenden med downsizing

Verdenspremiere i Genéve på 3-cylindret 1,0-liter turboladet dieselmotor

Flere bilproducenter har vist vejen frem med downsizede motorer, som kan mere og bedre end tidligere tiders motorer med større slagvolumen, og nu slutter Kia sig til truppen, som kan det der med lille motor, stor ydelse og lavt brændstofforbrug.
Kappa kaldes den nye 3-cylindrede og turboladede T-GDI motor med et slagvolumen på 1,0 liter, som Kia præsenterer ved det kommende motorshow i Genève, Schweiz.

Bedre end 1,6’eren

Motoren er resultatet af anstrengelser i selskabets egen udviklilngsafdeling i Namyang, og er baseret på en kombinaion af laserskårede indsprøjtningsdyser, en single-scroll turbolader med el-drevet udsugning og dobbelt termostatstyret køling af topstykke og motorblok.
Facit er en optimeret ydelse på 120 hestekræfter, et maksimalt omdrejningsmoment på 172 Newtonmeter, lavere brændstofforbrug og et CO2-udslip lavere end for den 1,6-lliter GDI-motor, som anvendes i den nuværende cee’d model.

Den første af flere

Kappa-motoren bliver implementeret i Kias lette mellemklassemodel, når cee’d GT er lanceret på det europæiske marked i slutningen af indeværende år, og det bliver ikke den eneste i Kias modelprogram, der kommer til at køre med den nye kraftpakke ligesom denne heller ikke bliver den eneste af den art fra det koreanske udviklingscenter – der er mere på vej.
Men allerede med denne første downsizing-maskine er har Kia-ingeniørerne stræbt efter at reducere brændstofforbruget med 10-15 procent sammenlignet med den nuværende 1,6-liter GDI-motor i cee’d serien.

1-trins turbolader

Kia har valgt at anvende en enkelt-trins turbolader i stedet for en to-trins, som normalt anvendes for at eliminere ”turbolag“, den tøven som tidligere tiders turboladere afstedkom, indtil de under acceleration fik genopbygget turbotrykket efter en deceleration.
Dette valg skyldes måske økonomiske hensyn eller at kombinationen af el-drevet udsugningssystem og et arbejdstryk på 200 bar, når højtrykspumpen presser brændstoffet gennem indsprøjtningsdysernes seks laserborede huller, har gjort Kappa-motoren så effektiv, at den kan arbejde responsivt og uden tøven – eller at valget tilgodeser begge parametre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *