• Udvendige dørhængsler og en stil, der aldrig har skelet til unødvendigheder som aerodynamik og elegance. Wrangler handler om offroad og image

  • Højt til loftet og ingen dikkedarer. Wrangler er indrettet uden om hjulkasser, og du vælger selv, om du vil hænge campingudstyr på sikkerhedsburets rørkonstruktion

  • Todelt bagport er praktisk til indkøb og jagt, så hverken varer eller jagthund falder ud i utide. Lasteevnen udgør 500 kg af totalvægten på 2585 kg

  • Knap så diskret men behørigt indkapslet. Det store lydsystem fra Alpine er standard

  • Intet - absolut intet - har Jeeps skiftende ejere gjort for at udvikle på designet siden introduktionen i 1986. Og sådan udvikler man bedst sådan et image

  • Den er så kraftig at se på, at man selv i standardversionen godt kunne mistænke den for at have panserglas i vinduerne

  • Rigtige Wrangler-kunder synes, den ser nøgen ud uden stålwire og spil på fronten

  • Soundbaren bliver siddende, når man tager hardtoppen af.

  • Pladsen ser ldit trang ud, men den oprette kørestilling virker godt, når man vil have fuld kontrol over sin offroader. På de lange stræk går det endda at få en komfortabel stilling

  • Nemt og simpelt opbygget. Den lille gearstang til venstre for gearstangen er til at skifte mellem tohjulstræk, firehjulstræk - og lavgear når det går rigtigt hårdt for sig

Jeep Wrangler – bonderøv på bytur

Klassen tæller højst to-tre modeller, mens vi venter på Land Rover Defenders afløser. Jeep Wrangler er en af de få, som er intet uden en dedikeret fører

Wrangler stod der bag på et cowboybuksemærke i 70’erne. De markedsførte sig på stramme mandebalder, Rodeo-miljø og Stetson-hatte. Og mon ikke de fleste, der drømmer om en Jeep med samme efternavn, har stivede skjorter i skabet og et halmstrå klar til mundvigen?

Der er desværre ikke helt plads til et gun-rack på skillevæggen. Du skal bruge hver tilgængelig millimeter til at få en god siddestilling bag rattet, men resten er fuldstændigt gennemført amerikansk. Simpelt, groft og bygget i tonsvis af stål.

Der er dog milevid forskel fra den Wrangler, der gjorde vesten usikker for 20 år siden og så den model, der netop er kommet på gaden efter Jeeps tilbagevenden til Danmark.

Stik modsat af de andre

Grundlæggende kører den som en hård og kontant offroader ved lave hastigheder. Der er gjort rigtigt meget ud af stød- og støjdæmpning, så du kan lade nyrebæltet blive hjemme så længe, du holder dig på slagen vej.

Det hele koges ned til den tunge, faste fornemmelse af en tung firehjulstrækker, der er bygget til råt arbejde og er nødtørftigt tillempet til lidt at kunne begå sig i pænt selskab. Altså stil modsat af flertallet af dagens 4×4’ere.

Og den fæle fornemmelse af, at det bliver noget rigtigt skidt, når den kommer over 100 på motorvejen, bliver nu gjort til skamme. Det er klart, at så firkantet en ekvipage nødvendigvis må generere noget vindstøj, og de grovmønstrede offroad-dæk gør ikke sagen bedre. Men vi arbejder i en helt anden verden end den, Wrangler blev undfanget i for snart 30 år siden.

Defender og Geländewagen

Jeep Wrangler er vel i mange henseender amerikanernes svar på Land Rover Defender og Mercedes-Benz Geländewagen. Ja, når du kigger ind i varerummet, vil du måske endda forledes til at mene, at tyskeren og amerikaneren har haft samme indretningsarkitekt.

Her finder du også et godt eksempel på, at Wrangler ikke handler om det forfinede og underspillede. Alt andet faktisk. Lige inden for den todelte bagport finder du en 10-tommers subwoofer, der lægger bunden i det indiskrete lydanlæg fra Alpine. Mellemtone-højtalerne er anbragt i en soundbar på sikkerhedsburets tværstiver, så de bløde trafikanter kan få det maksimale ud af countrymusikken, når du tager det modulopbyggede tag i tre sektioner.

Elgjagt med bare næver

Jeep Wrangler er den mest uforfalskede sande naturelsker i familien Jeep. Cherokee er på trods af navnet mere til storby end vildmark. Omvendt er Wrangler som en langskægget eremit iført Fjällräven outfit og vandrestøvler på sine lidt for hyppige byture. For vi kan jo lige så godt kalde en spade for en spade og indse, at rigtigt mange af de få købere, der vælger en Wrangler, gør det for at se rå og seje ud.

For vi kender jo alle typen, der trasker rundt i pænt selskab klædt som om, de var på vej til Sibiriens dybe skove for at jage elg med de bare næver.

Sådan er Wrangler.

Hundehus med veranda

Hængslerne sidder udvendigt og kan afmonteres med en stjerneskruetrækker. Dørstoppet bestå af en grovvævet strop, og motorhjelmen lukkes med et gummibeslag meget lige dem, man bruger til at sikre pressenninger på store lastbiler.

Tonny solgte verdens ældste rugbrød – til VW

Mitsubishi L200 er Danmarks billigste pickup

Wranglers fulde navn i Danmark er Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRDi 200 hk Sahara, men du behøver ikke at lære det hele udenad. Du kan nøjes med at sige Wrangler, for der findes kun den ene model. Resten er farvekoder på metallak og nummerplader. Fiat Danmark, som jo er importør af søstermærket Jeep, har end ikke overvejet at tage den forslugne 3,6-liters V6 benzinmotor hjem. Det er svært nok at få den tunge og hundehus-med-veranda-formede Wrangler til at præstere de opgivne 11,4 km/l.

Suppe og satellit-telefon

Men det er jo ikke det, Wrangler handler om. Heller ikke den årlige ejerafgift på 10.920 kroner. Den handler om image, hardcore offroad anvendelighed, en vadedybde på 76 cm, image, en frihøjde på 26 cm og – image.

Først når du har monteret tagbagagebærer (det hedder et roof rack i de kredse) med mindst to reservehjul, en feltspade på hver side og en Jerrycan med ekstra brændstof ud over de 82 liter i tanken, fyldt varerummet med soveposer, der kan holde dig varm i minus 25 grader, tæpper, termokander med varm suppe og te, satellit-telefon og iført dig overlevelsesgear med lommelygte og schweizerkniv, er du klar til at takle verden, uanset hvilken form, den nu måtte henvende sig til dig.

Naboens kone i morgenkåbe

Ingen skal tage dig på sengen, og selv på en tur til bageren, hvor du møder naboens kone i morgenkåbe, er du klar til en redningsaktion i arktisk kulde eller tropisk hede.

Ja, han bor inde i de fleste mænd. Nogle af os har gemt ham dybere nede end andre, og en stadigt stigende andel af os hægter cykelholder til mountainbike eller smider en kajak på taget for at kompensere. Men det er ham, der til stadighed skaber et marked for de rå firehjulstrækkere, som er lige så unødvendige, som alt andet rigtigt maskulint.

Asfalt til bjergsider

Motoren er den gode gamle 2,8-liters CRD-motor, der har slæbt rundt på Wrangler og Chrysler Grand Voyager i et årti. Med sine 200 hk og masser af drejningsmoment leverer den passende med power til at løfte opgaven. Med femtrins automatgearkasse understøttes den af et drejningsmoment på 460 Nm. Normal kørsel foregår med baghjulstræk. Du skal selv vælge firehjulstræk i høj- aller lavgear.

Man kunne godt tænke sig, at speederresponsen var lidt blødere og længere, så den var nemmere at dosere. Men man vænner sig til det, og den klarer alle genvordigheder lige fra frisk asfalt til uudforskede bjergsider.

At den så har fået Stop-start-funktion for at spare på brændstoffet er der næppe nogen, der levner meget opmærksomhed i disse kredse.

Storbyens jungle

Texanske cowboys og skandinaviske vildmarks-stræbere kan glæde sig over udstyr fra standard-listen som tågeforlygter, dæktrykskontrolsystem, klimaanlæg, bjerg-igangsætnings-assistent, 17-tommer alu-fælge, elruder, bakspejl med automatisk afblænding, centrallås med fjernbetjening, skærme i bilens farve, trinbræt på siderne og  Alpine Sound System med seks højttalere og Sunrider-softtop.

Til hverdag med skjorte små sko er multimediesystemet Uconnect med Bluetooth, håndfri betjening og navigationssystem, lædersæder med sædevarme eller en Freedom-hardtop, som testbilen var udstyret med, nok en god idé, så man får lidt moderne komfort og ikke farer vild i storbyens jungle.

 

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRDi:
Motor: 2777 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 200 hk / 460Nm
0-100 km/t: 10,7 sekunder
Topfart: 172 km/t
CO2: 217 g/km
Forbrug: 11,4 km/l
Pris: 395.366 kroner plus moms (61.973)
Personbil: 750.000 kroner plus levering

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *