• Switchback er designet til de klassiske rå offroadtyper, der ikke kan få nok af vildmarkslivet

  • Med hele ti centimeter ekstra frihøjde og alle de fede dele fra både Mopar og Jeep giver den våde drømme og krydsede fingre for, at den går i produktion

  • Jeep CJ66 er et vilddyr med 383 heste og manuel gearkasse

  • Karossen er en 1966, men resten er ren vildskab

  • Luminator laver nat om til dag med alle de små LED-lamper, der er fyldt på den

  • Også i bakgear er du godt serviceret med en Luminator

  • Hotrod, sandbuggy og Jeep med 6.1 HEMI under skorstenene. Så bliver det ikke vildere

  • Også nørderne får glæde af Jeep koncepterne i Moab. Læg mærke til dronen på taget

  • Alt det klare glas skal give maksimalt udsyn fra alle vinkler

  • Grand One er en jubilæums- konceptbil i anledning af Grand Cherokees 25 års fødselsdag

Jeep hylder offroad-kulturen

Jeep fejrer 50 år med Moab EasterJeep Safari og præsenterer fem vilde konceptbiler

Hver påske samles offroad-entusiaster i almindelighed og Jeep-fans i særdeleshed til et årligt offroad- og konceptrally i Moab i staten Utah i USA. Begivenheden er 50 år gammel, og i år løber den af stablen for 51. gang.

Begivenheden, som går under det officielle navn Easter Jeep Safari, løber fra den 8.- 16. april og er vel nærmest en slags Roskilde Festival for Jeep-ejere.

Løsøre surres fast

Deltagerne camperer og deltager i en lang række daglange udflugter, som varierer fra let terræn i smuk ørkennatur til hårrejsende hardcore offroad-ture, hvor spil er en nødvendighed, og alt løsøre skal være surret fast.

Tusindvis af deltagere og tilskuere strømmer til hvert år, og det er blevet tradition, at Jeep præsenterer nyheder af den mere rå type under Easter Jeep Safari.

Forrige årtusind

Til jubilæums-arrangementet i år stiller fabrikken med ikke mindre end fem konceptbiler. Jeep har slået pjalterne sammen med den kult-agtige cusom-virksomhed Mopar, som fremstiller specialdele til en række bil og bygger dem om til lige det, kunden drømmer om.

Det har i år affødt fem vilde koncepter, som er baseret på både nye biler og ældre modeller, der i en enkelt tilfælde stammer fra forrige årtusinde.

Grand One

Den ældste er en Jeep Grand Cherokee fra 1993, som har fået navnet Grand One. Den er samtidigt en 25-års jubilæumshyldest til modellen Grand Cherokee, og Mopar har givet den fuld skrue på teknikken med respekt for det oprindelige design.

Den står på 33 tommer mudderdæk og en undervogn, der er hævet to tommer. Den trækkes på ægte amerikansk maner af en 5,2-liters V8’er via en fire-trins automatgearkasse.

Jeep Safari

Jeep Safari er en seks-cylindret Wrangler-baseret plexiglas-bil (den er i hvert fald meget gennemsigtig), der er bygget med henblik på at give bagsædepassagererne maksimalt udsyn for at få mest muligt ud af naturoplevelsen.

Teknisk er den baseret på den nuværende Wrangler, omend med to tommer større frihøjde og 35 tommer mudderdæk, men i Jeep-kredse gætter man på, at den nye front giver et hint om, hvad vi skal forvente af den næste generation.

Quicksand

Jeep Quicksand er nok den vildeste af de fem konceptbiler set med Fast’n’Loud-brillerne på. Det er lykkedes Mopar at få en nutidig Jeep til at give associationer til en klassisk hotrod med otte ondskabsfulde luftindtag direkte ned til brændstofindsprøjtningen.

De fodrer en 6.1 HEMI-motor, der nok skal få den voksne sand-buggy til at flyve hen over klitterne. Offroadere hylder konceptet ‘Så langsomt som muligt, så hurtigt som nødvendigt’, når de skal forcerer svære passager. Den regel gælder ikke for Quicksand.

Luminator

Som navnet antyder er Luminator fuldt bestykket med alt i lys, lamper og projektører. Nøgleordet er LED, og sammen med Magneti Marelli har Mopar gjort nat til dag i omegnen af den oplysende Luminator.

I dagslys er det ikke umiddelbart så iøjnefaldende, som den gang farfar monterede Hella rallylamper på den gamle Volvo 240. Hvis du ser godt efter på billederne, vil du opdage LED-tågelygter, -fjernprojektører en lysbro på motorhjelmen.

CJ66

Den brød egentlig overfladen på sidste sidste års SEMA i Las Vegas og tæller ikke med i årets seks nyheder, men den er allerede blevet en kult-bil blandt nyklassikerne, så den kommer selvfølgelig med til Utah i år. CJ66 er et karosseri fra 1966 med en 383-hestes HEMI-motor med samme manuelle sekstrins gearkasse, som sidder i Quicksand.

I det specialbyggede bur bliver både fører og passager anbragt i sportssæder fra Dodge Viper. Og som om det ikke var beskyttelse nok, så er der trukket et net til beskyttelse mod solens stråler hen over hovederne på dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *