• Instrumentbordet i særdeleshed og kabinen i almindelighed har nydt godt af en tur gennem opdagerings-maskinen

  • Cherokee er legetøj for store drenge, så selvfølgelig er det vigtigt, at man selv kan styre firehjulstrækket med låsbare differentialer, som kun findes i Trailhawk

  • Cherokee er langt mere tilforladelig i sit gemyt, end det nye sammenbidte look med skulende 'øjne' antyder

  • Læderstuen med sportssæder til de i forvejen velpolstrede er komfort i den tilbagelænede klasse. Men husk at tage tommestokken op af sidelommen, før den laver ridser i det glatte læder

  • Alt overflødigt er godt gemt i den store farveskærm - og så er den nem at gå til med undermenuerne tydeligt linet op på nederste linje

  • Praktiske plast-lister hele vejen rundt skal gøre det mindre smertefuldt at ridse Cherokee Trailhawk en tur igennem tæt underskov

  • Vi mangler endnu at se ombygningen til varebil, men Jeep handler om noget helt andet end praktiske former og et reelt varerum

  • Entreprenøren og gårdejerens bil. Cherokee gør sig både på forsømte skovveje, til bal på kroen og hverdagens arbejde ind imellem

Jeep Cherokee stritter og strutter

Den er stadig en amerikansk gyngehest, men Jeep Cherokee strammer sig an, og med europæisk dieselmotorer rammer den inden for skiven

Døde fisk flyder med strømmen; og grå mainstream biler er der rigeligt af i forvejen. Så når der kommer noget, der stritter og strutter lidt ud over det sædvanlige, er det en ren fest.
Sådan én er Jeep Cherokee.

En lille flødebolle, som næppe fylder særligt meget i bilkøbernes bevidsthed i sit hjemland, USA, men som her til lands vender hoveder, hvor den færdes. Og helt forståeligt.

Store forlygter og andre klichéer

Den ligner intet andet hverken amerikansk eller europæisk. Jeeps syv tænder i kølergrillen er intakte omend knækket på tværs. Og det må have gjort ondt, for den har knebet forlygterne helt sammen i smerte. Det er et look, man lige skal vænne sig til.

For selv om det giver et dejligt frisk pust i en noget konservativt anlagt klasse, så har Jeep altså også taget et stort skridt i et segment, hvor store forlygter og andre maskuline klichéer er fremherskende.

Vi beholder den sgu

Det er som om, de har siddet med koncept-modellen og tænkt ‘Skide være med det, vi beholder den sgu.’

Og det er vel helt rigtigt tænkt. For Jeep skal appellere til andet og langt mere end ‘dejligt-rummelig-bil-til-prisen-mentaliteten’.
Og det gør den.

Billig

Prisforskellen på diesel- og benzinversionerne er stor. Men for en gangs skyld er det i dieselvarianterne favør. 316.000 plus moms (52.000) starter de på med den lille 140-hestes dieselmotor, seks-trins manuel gearkasse og forhjulstræk.

Den vil europæere prøve, og de vil temmeligt sikkert også lige tage en tur ned til havnen og tilbage til forhandleren i den amerikanske flyder med 272 hk og den ni-trins automatgearkasse, som skifter så tit og blidt, at man slet intet mærker til den.

Kun én pris

Men der skal smides 434.000 plus moms (68.000) for en limited og det samme for den rå variant Trailhawk med låsbare differentialer, som vi har testet. Det er ganske enkelt den eneste pris på benzinmodellerne.
Og selvfølgelig skal der være en benzinflyder med alt det smagløse lirekasse, som amerikanerne har gjort til deres varemærke.

Og der skal være en ordentlig sveder af en benzinmotor under hjelmen til at buldre bissen rundt med. Og når det nu ikke kunne blive den store V8’er, så er den ‘lille’ 3,2-liters V6’er med 272 nu også et udmærket alternativ til den.

Tung, doven og blød

På sin egen beskedne måde har den bevaret lidt af den tunge, dovne karakteristik, der supplerer den bløde affjedring så fint.

Europa redder amerikanske Grand Cherokee

Den er ikke nogen Grand Cherokee, men den er stadig en stor SUV efter europæiske bilkøberes standard, og skal man tage den alvorligt med det svært fordøjelige forbrug og undervogn model amerikansk gyngehest, så er den lille det bedste valg af de to.

Det danske valg

Men med dieselmotor forstås.
For når du kommer tilbage fra havnen med tankmåleren bøjet mod den lille pal nederst på skiven, ender du formentlig med at vælge den 170-hestes diesel med samme nitrins gearkasse som V6’erens.

Ford C-Max – One Ford til alle

Med et drejningsmoment på 350 Nm – 35 flere end benzinmotorens – og en brændstoføkonomi på 17,9 km/l – 7,9 km/l bedre end benzinerens – til et par tusindlapper mindre på spisesedlen, er den klart det danske valg.

Italiensk sikkerhed

Her i 2015 er det ikke længere så hårdrejsende at dreje på rattet i en amerikansk Jeep. Om det er den nye italienske ejer, der har en finger med i spillet, eller de bare er blevet mere opmærksomme på, at sikkerhed starter med sikre køreegenskaber ‘over there’, ved vi ikke. Men faktum er, at det er blevet langt mindre hårrejsende at kaste den gennem sving, end man kunne frygte med den bløde affjedring.

Men det er kun i undvigesituationer, den slags bør praktiseres. Hverken Cherokee eller storebror Grand Cherokee er skabt til andet end blid, vuggende transport og campingture i ødemarken – ad slagen vej såvel som uudforsket terræn.

Vælg med andre legemsdele

Nå ja, Trailhawk, som udelukkende er en lidt mere heavy duty udstyrsversion og kun fås til benzinmotoren, har det lidt mere offroad-egnede Jeep Active Drive Lock firehjulstræk, som gør den både tungere og langsommere.

Prisen er den samme som for Limited-versionen, så her skal man lige trække vejret dybt, inden man kaster sig ud i beslutningen om den mere rå men ikke mere komfortable Trailhawk.
Men resten af Cherokee skal helt klart vælges med andre legemsdele end hovedet.


Fakta:

Jeep Cherokee Van 3.2 V6 Trailhawk:
Motor: 3239 ccm, V6 benzin
Ydelse: 272 hk / 315 Nm
0-100 km/t: 8,4 sekunder
Topfart: 180 km/t
CO2: 232 g/km
Forbrug: 10,0 km/l
Pris: 434.598 kroner plus moms (68.359)
Billigste: 316.241 kroner plus moms (51.873)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *