• Jeep Cherokee får både bedre økonomi og større præstationer med nye lille turbomotor

  • Med firecylindret topmodel er det vigtigere end nogensinde at tage sig råt og brutalt ud i skoven

  • Det tætteste, vi kommer på et varerum i pressebillederne, men det er helt identisk med Grand Cherokee anno 2018

  • Cherokee er den lille Jeep i USA, men europæerne ser anderledes på det, og det smitter af på komfortniveauet indendørs

  • Ni-trins automatgear - naturligvis

  • Ja, helt minimalistisk er de ikke blevet endnu. Cockpittet ligner stadig en jumbojet

  • Jeep Cherokee er andet og mere end en asfaltfræser. 4x4 burde være standard

  • Sådan ser en firecylindret halstablet med pigge ud for en amerikaner. Men de skal nok bare lige prøve turbo-poweren

Jeep Cherokee sætter turbo på

Italiensk ejede Chrysler lægger en lille firecylindret turbomotor i topmodellen af Jeep Cherokee

Jeep Cherokee er et ‘American Icon’ med en rå og brutal opvækst blandt benzingurglende V8’ere Derfor er introduktionen af en europæisk firecylindret benzinmotor på kun 2,0 liter ikke noget, man bare lige gør uden en god forklaring. Derfor ledsager Jeep deres nyeste motor til Grand Cherokee med et udglattende ‘with engine stop-start  technology to optimize fuel economy and minimize greenhouse gas emissions’ i den tilhørende pressemeddelelse.

Det var slemt nok at forklare den 3,2-liters V6’er, og den lille 180-hestes 2,4’er endnu sværere. Ikke desto mindre brager den ‘lille’ motor 270 heste af sig og 400 Nm af sig, hvilket overgår begge de to sugemotorer, Jeep ellers har sværget til. Dermed  skulle den ikke have de store problemer med at forklare sig, uanset om underlaget er storbyjunglens asfalt eller midtvestens skovklædte bjergsider.

Moderne effektivitet

For den lille ny er turbofodret, hvilket borger for både en bred, flad momentkurve og væsentligt bedre brændstoføkonomi, end de dvaske sugere kan præstere. Og så skal det jo til amerikanernes forsvar siges, at de faktisk er ved at fatte virkeligheden med høje benzinpriser og erkende moderne motorers effektivitet uanset den mindre slagv0lumen.

Danske kunder skal dog ikke frygte benzinmotorerne. Selv om amerikanerne kommer til at sluge pillen med en firecylindret topmodel, vil de effektive dieselmotorer fortsat drive den lille Cherokee på højre side af Atlanten. Også med mulighed for den ni-trins automatiske gearkasse.

Kinesiske interesser

Nyheden om den lille turbobenziner kommer samtidigt med, at Fiat Chrysler Automobiles farverige italienske direktør, Sergio Marchionnes, afviser enhver snak om at sælge Jeep til kinesiske interesser.

– Vi splitter ikke noget som helst op. Vi har ingen intentioner om at dele noget som helst op og give det til kineserne, sagde på sin egen bombastiske måde, som har fået amerikanerne til at acceptere ham efter overtagelsen af Chrysler.

Bi-LED

Ud over den nye motor i Jeep Cherokee står den på en solid opgradering af komfortudstyr og lir. Elektrisk bagsmæk, fem nye hjul-designs med 19-tommeres letmetalfælge som toppen af kransekagen, et dobbelt soltag og masser af digitale muligheder med Uconnect og op til 8,4-tommeres touchskærm i midten.

Fronten har fået et nyt og mere aggressivt design med nye Bi-LED lygter og endnu flere forkromede detaljer. Varerummet bliver lidt bredere og mere rummeligt. Der er premiere på den nye Jeep Cherokee i andet kvartal 2018. Dansk intro vender vi tilbage med, når vi ved mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *