• Kvartetten bag det patenterede transmissionssystem i den nye Jeep Cherokee.

  • Jeep Cherokee 2014 står på en forlænget Alfa Romeo Giulietta-platform og udstyres med nyudviklet 4WD-on-demand system.

  • Jeep Cherokee er en helt ny model til forskel fra den større Grand Cherokee, som netop er lanceret i Danmark.

Jeep Cherokee med 4WD-on-demand

Jeep rykker frem i SUV-feltets forreste linie med patenteret teknologi

Kreativ tænkning er baggrunden for 4WD on demand-teknologien i Chryslers nye Jeep Cherokee 2014 og bag løsningen stod en kvartet bestående af Don Schmanski, Mike Nemeth, Joe Kubina og Pete Jarzyna, som også står bag det U.S. Patent No. 8172712, der omfatter transmissionen og den tilhørende teknologi i Jeep Cherokee.
Løsningen var et must for at få teknikken i den nye model til at gå op i en højere enhed med tværstillet motor og 2-hjulstræk kombineret med 4-hjulstræk ”on-demand“ uden negativ indflydelse på bilens egenskaber ”off the road“.
Kvartettens kreative indsats resulterede ikke kun en konstruktiv løsning til den nye model og patenteringen af samme, men også i en tildeling af årets eksemplar af den prestigiøse Walter P. Chrysler Technolopgy Award til hvilken ialt 44 patenterede tekniske løsninger var nomineret.

Forlænget Giulietta-platform

Begrundelsen for pristildelingen var angiveligt, at kvartetten leverede en teknisk løsning, som banede vej for en optimal kombination af forhjulstræk og 4-hjulstræk efter behov uden kompromittering af Jeeps ry for enestående køreegenskaber i terræn.
Den nye Cherokee kommer således i både 2WD- 4WD-udgaver, og begge baseret på en forlænget udgave af den chassisplatform, som anvendes i Alfa Romeo Giulietta.
Cherokee er den første i det italiensk-amerikanske europæiske modelprogram, som er baseret på denne platform.

2,5 pct. brændstofbesparelse

Ved at frakoble trækkraften til bagakslen, når der ikke er behov for træk på denne, mindskes bilens energitab og brændstofforbruget reduceres med omkring 2,5 pct. i sammenligning med et konventionelt 4WD-on-demand system.
Kræver kørselsforholdene 4-hjulstræk reagerer Cherokees såkaldte Power Transfer Unit angiveligt med automatisk og umærkelig aktivering af trækket på bagakslen.
Systemet omfatter tre elementer: Jeep Active Drive I, Jeep Active Drive II og Jeep Active Drive Lock. De to førstnævnte kombineres med udstyrsmodellerne Sport, Latitude og Limited. Active Drive II-transmissionen er 2-trins med høj eller lav gearudveksling.
Med gearvælgeren i 4-Low Mode ændres gearkassens udveksling til et forhold på 2,92:1, hvilket giver en bedre udnyttelse af motorens drejningsmoment og forbedrer effekten af bilens 4-hjulstræk.
Active Drive Lock er standard på udstyrsmodellen Trailhawk og gør det muligt at låse akslerne sammen og udnytte den lave gearudveksling i Active Drive II optimalt.

Europa-premiere i Genève

Cherokee bliver den første mellemklasse-SUV, der udstyres med en kombination af et 9-trins automatgear og en 4-cyl. 2,0 liter Multijet II turboladet 170 hk dieselmotor fra Fiat eller en V6 Pentastar-motor på 3,2 liter. I enkelte markeder vil alternativet være en 2,4-liter Tigershark MultiAir I-4 motor.
Desuden kommer Cherokee i en 2,0-liter 140 hk-motor koblet til en 6-trins manuel gearkasse.
Jeeps nye Cherokee er blandt premierenyhederne ved åbningen af Schweiz’ internationale motorshow i Genève i den kommende uge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *