Jaguar og Alfa Romeo går i SUV-svingninger

Begge mangler i modelporteføljen alternativer til den for tiden herskende SUV-trend

Når andre producenter af luksusbiler kan få deres modeller registreret som varebiler, kan man vel også for det indre øje se en Jaguar mellem et par gule eller papegøjefarvede nummerplader. Eller for den sags skyld en Alfa Romeo. Begge mærker sysler efter sigende med planer om at følge op på konkurrenternes offensiv i det stadigt voksende marked for SUV-modeller.
Audi, BMW, Jeep, Land Rover, Mercedes-Benz, Porsche, VW og flere andre lokker med luksuriøse tilbud i SUV-klassen, og skal mærker som Jaguar og Alfa Romeo kunne matche rivalerne, må der være noget at byde på.

En Q-Type er lige til højre forhjul

For Jaguar må det være om ikke ”a piece of cake“, så i det mindste en overkommelig opgave at stille med en alternativ Sports Utility Vehicle, eftersom der er mulighed for at låne teknisk know-how hos søsterselskabet Land Rover. Jaguar har motorerne og Land Rover platformene. Opgaven med at udvikle en SUV crossover ligger lige til højre forhjul.
En medvirkende grund til forventninger om en kommende SUV med den springende kat på fronten er også, at selskabet nu har registreret betegnelserne ”Q-Type og XQ som varemærker, så der er streget op til kattens leg med alle de, som ”muser“ rundt på SUV-markedet.

Alfa Romeo og Maserati følger trenden

Globalt er MPV-fascinationen godt på vej til at blive overhalet af en SUV-mani, og trenden følges op af praktisk taget alle producenter.
I det engelske ”Telegraph“ er en repræsentant for Alfa Romeo citeret for at sige, at det italienske modelprogram indenfor de næste to-tre år ”… helt sikkert udvides med en SUV“. Og der er noget at bygge på, nemlig det Kamal-koncept, som blev vist i 2003.
I øvrigt viste Maserati samme år et SUV-koncept kaldet Kubang, der siden har videreudviklet sig til SUV-modellen Levante, som i 2014 ventes indlemmet Maseratis modelportefølje.
Levante står på samme platform som Dodge Durango og Jeep Grand Cherokee, og skal muligvis produceres i Detroit, ligesom visse Jeep-modeller i et joint-venture med Chrysler skal produceres side om side med italienske modeller på Fiat-fabrikken i Melfi.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *