• Mere power, længere på literen og masser af HMI-muligheder til at gøre hverdagen sjovere og mere effektiv

  • Med DSE-appen kan du via Bluetooth holde styr på din økonomikørsel. Den er som en instruktør, der ikke siger noget under kørslen

  • Daily Electric har en massiv totalvægt på op til 5,6 ton og en rækkevidde, der er længere end mange små personbilers

  • Men batterierne ligner noget, Theodor Fælgen lavede hjemme på bjerget

  • Specielt det bageste batteri sidder noget udsat helt ude under udhænget

  • Under den korte prøvekørsel i kolde Helsinkis omegn med masser af bakker og sving så det ud til, at der var masser af kilometer i Electric på trods af fuld vægt og krævende forhold

  • Når man har fem ton at slæbe på, må den vandkølede elmotor over i Power-mode for at komme op på march-hastigheden

  • Tablet-holderen er ekstra-udstyr, men når man kan få alle bilens funktioner over i sin iPad eller telefon, er den klart at foretrække frem for en indbygget 8-tommer skærm

  • Daily 4X4 får 180 hk at gøre godt med ud over diverse gearinger og spær, som gør den til et ustoppeligt monster under stort set alle forhold

Iveco Daily opruster

Euro6-motorer med mere umf og bedre brændstoføkonomi og en Electric med 200 km rækkevidde breder Iveco Daily-programmet

Altomvarebiler.dk i Helsinki:

10 ekstra hestekræfter og 30 Nm oven i forgængerne med Euro5-godkendelse. Det er i store træk resultatet af opgraderingen af Iveco Daily til Euro6-normen.

Det betyder blandt andet, at den nye topmodel af 2,3-liters motoren får 156 hk og 380 Nm, samtidigt med at brændstofforbruget falder ved samme kørsel.

Til bytrafikken

Men mindst lige så interessant er opsplitningen af den gamle 130 Euro5+, som i Euro6-versionen bliver til 120 WG (turbo med waste gate) og 140 VGT (variabel turbo-geometri) med henholdsvis 320 og 350 Nm.

Den lille er tiltænkt bytrafikken, mens den kraftigste repræsenterer Daily-programmets største brændstofbesparelse på 8,1 procent i forhold til forgængeren.

Frie tøjler

Hemmeligheden bag den øgede effektivitet og det stærkere drejningsmoment er en udbredt brug af SCR-teknologi, som efterbehandler udstødningsgassen med AdBlue. Det giver sådan lidt populært sagt friere tøjler til at trække kræfter og effektivitet ud af motoren på andre områder.

Den nye 160 bliver dog begrænset en smule på drejningsmomentet, hvis du vælger den med Hi-Matic-gearkassen, som nu er tilgængelig på samtlige modeller inklusiv Heavy Duty-bilerne.

Konnektivitet

På de indre linjer er en af nyhederne i Iveco Daily appen Driving Style Evaluation, som du kan koble til din Daily og udlæse data for din kørestil og økonomikørsel.

Den er en del af et af tidens buzz-begreber, konnektivitet, der handler om at være forbundet til hvad som helst, hvor som helst og når som helst.

Tag en spiller

Men en overbygning på konnektiviteten er gamificering, som handler om, at der skal gå sport i hvad som helst, du kan koble dig på og måle en eller anden form for præstation på. Alt bliver til et computerspil for at få det til at glide lettere ned.

Rent praktisk er det en hjælp til at køre mere effektivt, og så er det en smart måde at få ekstraudstyr til din varebil på. Ved at have selve teknologien indbygget i bilen, sparer du den store touchskærm, og faktisk er placeringen i den tablet- og telefonholder, du kan få som ekstraudstyr, langt bedre placeret end flertallet af touchskærme på markedet.

Tag skærmen med

Du kan også vælge den semi-integrerede mini-tablet, som kan tages med, når du forlader bilen. Den finte ophæver lissom sig selv, for de fleste har jo alligevel en iPad eller smartphone monteret i håndfladen, når de bevæger sig omkring til hverdag.

Iveco Daily kan iøvrigt nu fås med induktiv oplader til telefonen, ligesom omfattende flådestyring- og overvågning er mulig med Ivecos Human Interface teknologi.

Kæmpe akselafstand

Du kobler altså bare din telefon eller tablet til Bluetoothen; så får du løbende oplysninger om, hvor godt du kører, og hvordan du kan forbedre dig.
Ligesom lastbilchaufførerne – bare lettere.

Og netop Dailys evne til at slæbe de store læs er jo bevaret. Oven i købet er Iveco på vej med en ny akselafstand, så den største Daily til næste år får 5,1 meter mellem akslerne.

Tillidsvækkende

Alle disse robuste og nærmest legendariske egenskaber fortsætter i Daily. De solide C-profiler danner stadig grundlaget for det tunge læs, den kan slæbe. Forskellen på en 3,5-tons Daily og en 5-tonner er som bekendt kun papirarbejdet.

Samtidigt er det lykkedes Iveco at kombinere det med en stabil og tillidsvækkende køreoplevelse, som tilsammen gør Daily til mange kureres oplagte valg af varebil.

Italieneren halter

Iveco går altså sine egne veje på dette område, men man kunne med god samvittighed anføre, at trenden i denne klasse forlængst er drejet over i det ‘personbilslignende’ interiør, og her halter italieneren altså en smule efter kollegaerne fra Frankrig og Tyskland.

Og det er ikke stort anderledes, når vi kommer til elbiler. Iveco Daily Electric kan nu præstere op til 200 km på en opladning. Under præsentationen var der en enkelt Electric til rådighed, men alle journalister skulle have en tur på samme opladning, så det blev kun til cirka 30 km til hver.

Store klodser

Den var læsset til sine maksimale fem ton, så det var en stækket elbil, der rullede omkring i den finske efterårskulde. Gerkassen måtte over i Power-mode for at få kareten op på 90 km/t på de kuperede skovveje. Ikke desto mindre så det ud til, at den på den lange bane kommer meget tæt på at leve op til fabrikkens løfter, hvis man skal tage kørecomputerens forudsigelser for gode varer.

Batterierne er af Zodium Nikkel-typen, som er mindre følsomme over for lave temperaturer, hvilket er en kæmpe fordel på vore breddegrader. Men de er åbenbart ikke så nemme at have med at gøre rent fysisk, for de er monteret som tre store klodser ophængt under førnævnte C-profilvanger.

Mange knubs

Specielt det bageste batteri, som sidder under det lange udhæng, er meget udsat, og taget i betragtning, at elektriske varebiler brillerer ved sine egenskaber som bybil med mange trepunktsvendinger, vil det få mange knubs i sin levetid.

Det må kunne gøres bedre, og der er næppe heller tvivl om, at Iveco arbejder på sagen.

Hurtiglader

I hvert fald er resten af Daily Electric ret imponerende. Rækkevidden med så tung en totalvægt, som dog indbefatter tre meget tunge batterier, som stækker lasteevnen, er stadig imponerende for tiden. Og så har de fået hurtigladefunktion, så den kan lades helt opå på bare to timer med en hurtiglader.

I den anden ende af lademulighederne vil det vare et helt døgn, hvis du tager firmagryden med hjem til stikkontakten i weekenden.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *