• De to nordmænd kørte ikke lige så langt med deres 76-liters tank - men snitforbruget var lavere

  • Det er tilsyneladende blevet en populær disciplin i Norge at køre forbrugstest af offroadere på asfalt. Læg mærke til det ubenyttede terræn i baggrunden

Isuzu kom først

Ford Ranger har aldrig været bedst til at køre langt på literen. De kørte længst på deres større tank, men Isuzu D-Max kørte længere på literen

Der gik ikke mange minutter, fra René Andersen havde læst historien om en Ford Ranger, der havde kørt 1616 km på en tankfuld dieselolie, til nedenstående mail lå i indbakken hos Altomvarebiler.dk.

Forklaringen er, at René Andersen er salgschef hos Isuzu Danmark A/S, og han havde det lidt skidt med, at Ford sådan render med al omtalen, når nu Isuzu har gjort det næsten lige så fint. Endda under mindre perfekte forhold.

Hvis jeg ikke tager fejl

Han skrev:
‘Jeg læste jeres indlæg i morges omkring en Ford Ranger der kørte 1616 km på en tank. (80 L hvis ikke jeg tager fejl) samt en beskrivelse omkring chauffør skift under kørsel nedad bakke.

Derfor vil jeg sende jer vedhæftede fra vores kolleger også i Norge, hvor der både var vejarbejde, regn og kaffepauser. Ikke desto mindre har bilen kørt næsten lige så meget, med en mindre tank, samt et mindre gennemsnits forbrug.’

Og en udfordring

Bevares. Det kan vi naturligvis ikke have siddende på os, så her kommer historien om endnu to nordmænd. Under den tilføjer vi lige en udfordring til de to bilmærker.

For hvad er det helt præcist, der får to producenter med så ens produkter, som markedsføres som rå, solide terrænkøretøjer med ekstrem pålidelighed, til at lave brændstoftest på 1.600 km asfalt?

Forbi polarcirklen

De to – norske – førere på den udvalgte Isuzu D-Max startede fra Oslo den 15. september. Bilen var med omkring 10.000 km på tælleren lige kørt til med den nye Euro6-motor.

Turen gik nordpå, og med en GPS-tracker installeret kunne man følge færden på Isuzu.no. De fortsatte forbi polarcirklen ad Norges bakkede asfaltveje, indtil de løb tør i Nord-Troms – 1.602 km senere.

Regner røret med

D-Max’en havde altså præsteret et gennemsnit på næsten 21 km/l, når vi går ud fra de 76 liter, tanken er opgivet til og ikke regner røret med. Ford’en kørte lidt længere på sin fire liter større tank.

At begge biler kan præstere over 20 km/l er helt fantastisk. Ford opgiver deres Ranger til 15/4 km/l, og alene det tal burde udløse en anselig præmie for alle, der når det.

Tjære og fjer

Rekordforsøg af denne slags er dog kendetegnet ved, at alt unødvendigt elektrisk udstyr er slukket under hele turen. Batteriet er ladet op, så generatoren skal lade mindst muligt, ligesom hastigheden altid dikteres af det optimale omdrejningstal, og dækkene har næppe været af den knoppede offroad-type.

Med andre ord. Disse rekordbilister var med stor sikkerhed blevet dyppet i tjære og rullet i fjer på først kommende raste kommende rasteplads af en flok utålmodige langturschauffører.

Norges vildmark

Men sådan er det med rekordforsøg. Det, der undrer os her på redaktionen, er, at man i to af hinanden uafhængige tilfælde tager nogle af markedets mest agile, højbenede firehjulstrækkere, slår firehjulstrækket fra og lader dem nippe olie i dagevis.

Man ser da aldrig en reklame for en pickup, der kører på asfalt. Skulle de ikke være drejet fra i Norges vildmark og kort offroad med et læs muldjord og haveredskaber på ladet i stedet for?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *