• Profilen dufter lidt af Nissan Navara, mens skærmkasserne snarere hørmer af T.Hansen

  • Umiddelbart virker arbejdsforholdene stærkt forenklede og tiltænkt arbejderen, men lur lige kopholderne under luftdyserne og drejeknappen til klimaanlægget

  • Jordbunken bagest i grusgraven var ikke så fast, som vi troede, så D-Max endte på maven. Men med låste differentialer kravlede den nemt op igen

  • Automatgear og drejeknap til firehjulstrækket. Der er sket meget, siden Toyota førte an med tre gearstænger og nav-betejening

  • Et godt, dybt lad er praktisk. Det samme er Mountain Top-låget

  • Elsæder med læder, automatgear og rigeligt med kopholdere monteret i en overskuelig kabine. D-Max kunne sagtens blive en rigtig mesterbil

  • Nyeste indslag på Danmarks pickup-marked er Isuzu D-Max, som danskerne har taget pænt imod

  • Testbilen er næsten en dansk prototype, og opbygningen er ikke endeligt afgjort, men importøren lover, at våbenskabet under gulvet bliver standard

  • Hjørnerne og motorhjelmen er rundet godt af. Det skåner både krom og fodgængere i tilfælde af en påkørsel

  • Selv om vi ikke taler decideret Audi-standard, så har en informativ kørecomputer fundet vej til pladsen mellem de store ure i traditionel stil

Isuzu D-Max – pickup uden omsvøb

Alt ved Isuzu D-Max er hårdt som en entreprenørmaskine. Den kan alt, hvad man forventer af en moderne 4x4 pickup – og lidt til. Den har kun et enkelt svagt punkt

Isuzu D-Max præsenterer sig med en solid 2,5-liters turbodiesel med 163 heste og 400 Newtonmeter, klassens bedste brændstoføkonomi, klassens billigste firehjulstrukne pickup – endda med lavgear og masser af udstyr. Det her må da gå godt.

Sådan tænkte vi, da Isuzu meldte sig på banen i Danmark til endnu et forsøg på at bide sig fast i det mikroskopiske danske pickup-marked.

Og gæt en gang. Det gik fantastisk.

Rid på dit redskab

Isuzu D-Max er godt forberedt til sin retur til det danske marked. De ydre linjer – specielt fronten – kan spise kirsebær med de store. Konkret betyder det, at den vel lægger sig sådan et sted langt bag Ford Ranger og lige i halen på VW Amarok.

Men den kan ikke leve op til Rangers komfort eller Amaroks computerstyrede terrænegenskaber. D-Max har en mere traditionel og måske lidt naiv tilgang tingene. Men det virker.

Ikke så meget pjat

Firehjulstrækket betjenes med en nem drejeknap bag gearstangen. Du kan vælge 2- eller 4-WD undervejs på motorvejen, hvis du har lyst. Den skifter helt umærkbart. Dog skal du holde stille og sætte den i Neutral, hvis du kører i en bil med automatgear, for at komme ned i reduktionsgear, som er standard på alle D-Max.

For der er ikke så meget pjat her.

Motorudvalget består af ovennævnte kraftværk med 163 hk koblet til et solidt firehjulstræk med reduktionsgear. Du skal bare tage stilling til, om du vil have kobling ved siden af din bremsepedal eller ej.

Træd på begge pedaler

Og her kommer det svage punkt. Med manuelt gear præsterer den på trods af et tungt firehjulstræk med diverse gearkasser og differentialer et brændstofforbrug på op til 13,5 km/l. Det er imponerende.

Og med automatgear når den op på 11,9 km/l ifølge fabrikkens oplysninger. Og ifølge kørecomputeren er det tæt på realistisk. Det må jo være en moderne og meget effektiv automatgearkasse.

Men mage til vægelsindet hystade skal man lede længe efter. Den har ingen respekt for motorens stærke drejningsmoment og ruller op i omdrejninger og gearer ned for et godt ord. Selv om du forbereder den på en hurtig igangsætning ved at vælge første gear på rattet skifteflapper, begynder den først sekvensen, når du træder på speederen.

Eneste mulighed for at komme hurtigt ud i trafikken ved for eksempel et travlt T-kryds er at træde på speeder og bremse på samme tid for at aktivere systemet, så kræfterne er klar til affyring, når kysten bliver det.

Langt lad, mere sæde

Anbefalingen herfra er derfor at tilvælge kobling og spare de 20.000 plus moms til automatgearet. Afslapningen er ganske enkelt ikke frustrationerne værd, og Isuzu D-Max er fyldt godt op med kopholdere, så der er ingen undskyldning for at spilde, når du skifter gear.

Forskellen på de 20.000 er også en opgradering fra aircon til automatisk klimaanlæg, elsæder med læder og et trinbræt.

En anden anbefaling må være, at hvis du skal bruge ladet, så vælg den lidt kortere Extended Cab. Med den sparer du også varerumsadskillelsen, så sæderne kan skydes helt tilbage og lægges ned.

Køb en hængekøje

Isuzu D-Max er ikke nogen cool customer som Ford Ranger, og den når ikke op på siden af den sofistikerede Amarok.

Danske Mountain Top er toppen af pickuppen 

Det overordnede indtryk af den er en arbejdsom pickup uden omsvøb. Den er finjusteret til hårdt arbejde, og den må trække 3500 kg på krogen i alle versioner.

Hvis du vil have mere komfort, må du tage en sofapude med eller købe en hængekøje.

 

Isuzu D-Max 4×4 Double Cab Premium Edition, aut.:

Motor:  2268 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 163 hk / 400 Nm
Topfart: 180 km/t
CO2: 220 g/km
Forbrug: 11,9 km/l
Pris: cirka 269.900 kroner plus moms (priserne er endnu ikke endeligt på plads)
Billigste:  cirka 229.900 kroner plus moms

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *