Indiske Tata i Danmark laver halløj i Hilux-land

Første prøvekørsel: Det indiske bilmærke Tata er ukendt i Danmark, men det vil en ny importør gøre noget ved

Tata er et bilmærke, som de færreste danske har stiftet bekendtskab med. Men indiske Tata Motors er stort ude i verden. Du skal faktisk ikke længere end til Jaguar og Land Rover, før der er tale om bilmærker, som ejes af netop Tata Motors.
Måske har du også hørt om Tata’s egen mikrobil Nano, der er blevet lanceret som verdens billigste personbil. På de europæiske bilshows viser Tata i disse år også nye modeller, der vidner om ny teknologi og økonomisk styrke bag denne en af verdens største bilproducenter.
I dét perspektiv kan det synes lidt småt, at det først er i 2013 og i ganske få styk, at Tata har fundet vej til Danmark. Oven i købet via en beskeden importør på Vestsjælland, der i øvrigt baserer sin bilforretning på brugte køretøjer.

Trevejs tiplad

Det er TT Auto i Stigs Bjergby ved Martin Hansen, der forsøger sig som isbryder for indiske Tata. Foreløbigt satser han på pick-up serien Tata Xenon, der som 4×4 pick-up skal konkurrere direkte med populære firehjulstrukne pick-up modeller som Toyota HiLux og Mazda BT-50.
Tata Xenon 2,2 Dicor 4×4 fås som 2-dørs enkelt kabine, 4-dørs dobbelt kabine og som noget specielt i en 2-dørs version med 3-vejs hydraulisk tiplad. Desuden kan Xenon leveres med lukket lad med glasfiberlåg eller med plastindsats oven på stålladet.
Som udgangspunkt er Tata Xenon en helt traditionel pick-up med gammelkendt teknik. Der er fast chassisramme og stiv bagaksel, bladfjedre bag, skivebremser for og tromler bag. Bremserne er med ABS og EBD – elektronisk bremsekraft fordeling. Firehjulstrækket har traditionelle friløbsnav, men elektronisk tilkobling i kombination med en 5-trins reduktionsgearkasse med  2WD Høj, 4WD Høj og 4 WD lav.

Smal plast men pænt udstyret

Kabinen har to enkeltsæder foran og en nøgtern indretning med fokus på det praktiske. Kabinen opleves ret smal, og der er ikke ligefrem kælet for detaljerne. Men midt i den hårde plast noteres et airconditionanlæg, kørelys, el-ruder og el-spejle med varme. Plus to airbags og fjernbetjent centrallås.
En kort prøvetur i det indiske bilmærke afslører med det samme, at dette er et arbejdskøretøj. Den 2,2-liters turbodiesel med partikelfilter yder 110 kW. Altså knapt 150 hk der arbejder jævnt men ikke lydefrit. Momentet ligger tydeligvis i de lave omdrejninger med 320 Nm. fra 1500 – 3000 o/min.
Gearskiftet kræver lige, at du kender taget, mens servostyringen gør sig bemærket med en meget generøs frigang omkring midterstillingen. Fint i ujævnt terræn, men ikke så spændende i normal trafik. Årsagen til dette mener importøren kan ligge i de standardmonterede dæk.

Landbrug og laksko

Med kun 2WD indkoblet og dermed kun træk på baghjulene bliver Tata Xenon noget let til bens bagude. Det betyder, at der skal køres forsigtigt med 2WD i vådt og glat føre. Et kendt fænomen med traditionelle baghjulstrukne pick-up’er.
Køreoplevelsen er som forventeligt af en ordinær pick-up mere til landbrug end laksko, og som sådan gør den indiske Tata Xenon fyldest. Dog vil det for en del brugere være i underkanten, at Xenon kun må trække to ton på krogen. Lige nok til en dobbelt hestetrailer, men måske for lidt til byggepladsens minigravere og andet udstyr. Egenvægten er 2070 kg. og totalvægten 2950 kg. Der må altså lastes 880 kg.

Garanti, pris og service

Den prøvekørte version er den 4-dørs Xenon Db. Cab, der kan leveres som mandskabsvogn eller på hvide plader, som TT Auto regner med ender på ca. 330.000 kr. Som varevogn med ekstraudstyr som anhængertræk og originalt lukket lad er prisen 229.000 kr. + moms. Billigste Xenon 4×4 koster fra 174.800 kr. + moms. En særlig udgave udstyret med italiensk bygget, hydraulisk 3-vejs tiplad koster 239.000 kr. + moms.
Risikoen ved at købe ukendt indisk pick-up frem for en kendt japansk model skal vejes op i prisforskel og tillid til forhandler/importør:
– Jeg tror på teknikken og der ydes 3 års eller 100.000 km. garanti på bilerne, hvis service overholdes pr. 15.000 km/årligt. De bliver leveret undervognsbehandlet, og gængse reservedele er fremme på maks tre dage, siger bilforhandler Martin Hansen.
TT Auto i Stigs Bjergby har dog endnu ikke leveret en Tata på det danske marked.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *