Tata – industrigigant bag en global bilsucces

Jaguar Land Rover kom i godt selskab ved indlemmelsen i konglomerat med 450.000 ansatte og en årlig omsætning på over 560 mia. kroner.

Inderen Ratan Tata er overhoved for et gigantisk industrikonglomerat med 450.000 ansatte og virksomheder i mere end 85 lande. Den årlige omsætning beløber sig til mere end 560 mia. kr. Virksomhederne er vidt forgrenet. Fra luftfart, luksushotelkæde, produktion og export af te, industriel kemi til stålværker, men ikke mindst fremstilling af biler, herunder som ejer af Jaguar og Land Rover.

Op ad bakke –

Tata købte Jaguar og Land Rover af Ford i 2008 og siden er det gået op ad for de to mærker, ikke mindst på grund af en udstrakt frihed i design og teknisk udvikling.
Eksempelvis er det vanskeligt at forestille sig en så provokerende og trendsættende bil som Range Rover Evoque under et stift Ford-styre.

– og en enkelt kikser

Tata ville markere sig på bilernes verdenskort med en minimalistisk bil, Nano til 100.000 rupier (ca. 13.000 kr.), men den gik ikke.
Europa er ikke som Indien, hvor en af de mest udbredte biler er en gammel genskabt Suzuki Swift og hvor taxierne er Morris Oxford fra 50’erne med det prestigiøse navn Embassador produceret af Hindustan Motors fra 1958 til 2011. 
Men Nano sælges i Indien tillige med Tata’s syv andre mindre og mellemstore sedan-, hatchback-, crossover- SUV-modeller.
Tata Motors er imidlertid Indiens største bilproducent med 12 modeller til hjemmemarkedet foruden Jaguar og Land Rover.

2 tanker om “Tata – industrigigant bag en global bilsucces”

    1. Kære Bjarne!

      Tak for dit indsigtsfulde input. Peter glemte et 0, da han skrev, men det har vi rettet. :-)

      Vh

      Redaktionen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *