• En fals ned langs siden i samarbejde med en mere sporty og markant front, der tiltrækker sig opmærksomhed, glatter helhedsindtrykket ud og får den høje, rummelig i30 til at glide lettere ned

  • Kompakt og med lidt længde på. i30 i stationcar-udgaven tilfredsstiller både økonomiafdeling og kørselskontoret

  • En god, bred bagsmæk har alle dage sendt et godt signal til mænd, der ikke er bange for at tage fat

  • Hyundai i30 har stille og roligt udviklet sig til en stationcar uden omsvøb. Et forholdsvist basalt indrettet førermiljø monteret over en velafstemt undervogn giver en god køreoplevelse

  • Selv om de 110 hk i løbet af testugen i perioder fik rigeligt at se til, endte computeren med en påstand om en snit på 20,1 km/l

  • Midterkonsollen er i30 i en nøddeskal. Ikke så meget fis. Et par store kopholdere og et ekstra flytbart indlæg til små kopper

Hyundai i30 van – nem og analog

I en verden, hvor det går mod 10-tommers touchskærme og køretur i skyen, scorer Hyundai i30 van mange point på mere basale dyder

Koreanerne – altså bilerne – har i mange år gjort opmærksom på sig selv som det billige alternativ til de mere etablerede bilmærker. Meget i stil med Skodas image i de første år under VW’s vinger.

Men de fjernøstlige billigbiler har forlængst smidt beskedenheden og skruet op for både køreoplevelse – og priser.

At kalde den nye Hyundai i30 van for Hyundais hidtil bedste virker måske lidt billigt. Erfaringer fra tidligere modeller, respons fra kunder, gamle dages fejl rettet og det hele tilføjet det nyeste design og tidens digitale landvindinger må nødvendigvis give den hidtil bedste. Alt andet er jo i princippet spild af tid.

Doblo Cargo med fast røv og freden til at nyde den

Man kan sige det på denne måde: Aldrig har det været så bekvemt at transportere sig i en i30. Aldrig har den været så rummelig og nem at betjene, og aldrig har den kørt så langt på en liter brændstof.

Det hænger rigtigt godt sammen for den nye i30.

Knap så lyserød

Siden premieren i 2007 er i30 vokset med opgaven. I stationcarudgaven har den bevæget sig op mod podiet i klassen med et bagagerum på 582 liter – 1642 med bagsæderne fældet ned, en trailervægt på op til 1500 kilo med dieselmotor under hjelmen og et forbrug lige over 25 km/l. Som det plejer at være, er virkeligheden knap så lyserød, og vi målte et blandet forbrug på 20,1 km/l ved helt normal blandet kørsel inklusiv en del motorvejsstrækninger.

Peugeot 308 SW på vinderkurs

Men det giver forhåbninger om 22-23 km/l for de ivrigste økonomikørere, selv om de fleste nok skal forvente et niveau omkring de 20.

Mere gennemført

Og den er ganske enkelt bare blevet mere gennemført.

Med sine 110 hk i den nøjsomme dieselmotor er der kræfter nok til at få en tilfredsstillende køreoplevelse uden at blive frustreret over mejetærskere, der overhaler. Det er en rigtigt fin motor, der kan holde en høj marchhastighed, mens den blæser forbi den ene tankstation efter den ande.

Det er den helt rigtige pakkeløsning for de kilometerkrævende.

Nem – og analog

Det, der gør i30 stationcar til en sympatisk hverdagsbil, er det nemme gearskifte, en velindrettet kabine med et par store flaskeholdere til drikkedunken krydret med et overskueligt og nemt instrumentbord – som dog slet ikke hører til i den avancerede kategori med net-opkobling og apps hele vejen op til Skyen og retur.

I den testede Active Plus-version er det slet og ret no nonsens køreredskab hele vejen igennem. Tingene skal spille på lettest mulige maner med et velindrettet rat med betjening af lys, telefon og fartpilot med fartbegrænser.

En rolig køreoplevelse med godt udsyn og pænt med udstyr til 250.000 kroner plus afslag og levering for så velfungerende en stationcar med langdistance-motor er en rigtigt god pakkeløsning.

 

Fakta:
Hyundai i30 Stationcar 1.6 CRDI Active Plus:
Motor: 1582 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 110 hk / 280 Nm
0-100 km/t: 11,5 sekunder
Topfart: 188 km/t
CO2: 104 g/km
Forbrug: 25,6 km/l
Pris: 142.495 kroner plus moms (30.620)
Billigste (1,4 benzin Active): 119.995 kroner plus moms (41.989)

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *