• 128 cm skydedør med åbning helt til loftet - er også standard

  • Basalt og normalt. Hyundai har ikke genopfundet den dybe tallerken, og det var sådan set heller ikke nødvendigt

  • Hele 23 aflægningsrum og -pladser er der i kabinen, hvor der såmænd også er både USB- og jackstik samt to cigaretladere

  • L3H2 ville konkurrenterne kalde den, så det gør Hyundai også. I virkeligheden kunne de nøjes med at kalde den for den lange. Højden er altid den samme

  • Et meget overskueligt og letbetjent instrumentbord og god plads til ben og ryglæn. Det skal den have ros for allerede før, vi tester den

  • Chassis-bilen kan snittes bagfra, så landsdækkende budtjeneste kan bygge brobiler under seks meter

Hyundai H350 i spydspidsaktion

Nu kommer koreanerne også i den store klasse for varebiler. Én højde, to længder og manuelt gear skal bore den lige ind i hjertet af kernekunderne

For første gang i Altomvarebiler.dk’s historie opremser vi i én og samme artikel samtlige varianter af en bilmodel. Hyundai H350 kommer i to karosserivarianter: En lang og en kort med hver sin akselafstand; Chassisvarianten fås med begge akselafstande og så en motor med to effekttrin, der udelukkende formidles af en sekstrins manuel gearkasse, der sender hestekræfterne til bagakslen. Taghøjden svarer til H2 hos konkurrenterne.

Nå ja; og så udstyrsvarianterne Trend og Premium, som grundlæggende handler om, hvorvidt du vil have den med eller uden aircon og baksensor i Premium, som er 20.000 kroner dyrere – inklusiv luftaffjedret førersæde. Hertil tre udstyrspakker med lys, navi og den slags. Det var det. Nu til andet afsnit.

30 forhandlere

Hyundai H350 har været på blandt andet det tyske og belgiske marked i et års tid. Danmark kunne såmænd også godt have haft den tidligere, men det har for den danske importør været et simpelt spørgsmål om at give forhandlerne til til at blive klar med helt banale udfordringer som værkstedsporte og lifte, der skal dimensioneres til de noget større varebiler.

Også betingelser for markedsføring og demobiler skal være i orden, men nu kommer den så. Premieren er planlagt til uge ti. Så skulle alle detaljer være på plads, og de cirka 30 forhandlere ud af et samlet netværk på 43 Hyundai-forhandlere, der vælger at forhandle varebilen, er klar.

Bundrekord

Hyundai giver udtryk for en vis selvtillid og optimisme. De mener selv, de har et godt produkt at tilbyde det danske marked, hvor Ford Transit og VW Crafter sammen med Mercedes Sprinter og Renault Master er iøjnefaldende konkurrenter.

Men hvor de etablerede konkurrenter har hundredvis af versioner og afarter med forskellige motorer, gearkasser og karosserivarianter, nøjes Hyundai altså med førnævnte få. Faktisk kan de tælles sammen til 16 muligheder plus udstyrspakker, hvilket vist er bundrekord i nyere tid.

To garanti-ordninger

Det gør alt andet lige sælgerens job nemmere, selv om det vist ikke bliver svært at få ham til at indrømme, at lidt flere varer på hylderne kunne være en fordel. Eneste punkt, hvor Hyundais erhvervssælgere kan brillere lidt, er på garantien.

Det er efterhånden blevet til en dansk/koreansk specialitet at tilbyde gode garanti-ordninger og for Hyundai H350 bliver det ikke anderledes. Du kan vælge mellem 3 år og fri kilometer eller 5 år og 200.000 km. Groft ridset op appellerer den første til budtjenesterne og den anden til håndværkerne.
Om det kommer til at gøre en forskel vil tiden vise.

Danmark siger ja

Danmark har selvfølgelig ikke haft noget at skulle have sagt om udviklingen af Hyundai H350. Importøren har fået muligheden for at sige ja eller nej, og han sagde ja.

Og hvad har han så sagt ja til? En helt nyudviklet varebil med en 2,5-liters dieselmotor, som i sin grundkonstruktion er identisk med den, der ligger i Hyundai H1, hvor den i tidens løb har præsteret 115, 136 og senest 170 hk.

Bud og håndværker

I Hyundai H350 findes den med 150 eller 170 hk og er blevet til en Euro 6-motor. Den trækker som nævnt på bagakslen, og heller ikke her er der valg at træffe. Det er enten eller.

Indvendigt kan du vælge mellem en Trend med standardsæde og en Premium med aircon, baksensor og luftaffjedret førersæde. Igen – en bud- og en håndværkerversion.

Basalt produkt

Altomvarebiler.dk fik en kort præsentation og en ganske kort prøvetur i Hyundai H350 i går eftermiddags efter mørkets frembrud. (Derfor de sølle billeder, red.) Og umiddelbart ligner det en ganske tilforladelig varebil i 3.500-kilos klassen. Men den var uden læs –  selv tanken var næsten tom – så det er svært at sige noget fornuftigt om køreegenskaber og motor.

Det vender vi til gengæld stærkt tilbage med i form af en test i starten af det nye år. Men uanset udfaldet er én ting sikkert: Hyundai H350 er ikke sat i verden for at konkurrere på teknologisk innovation. Intet er nyt. Den er bygget som et billigt alternativ til etablissementet. helt på samme måde som Skoda en gang var det en gang, og Dacia er det i dag. Et basalt produkt til den budget-orienterede.

Lav listepris

Hyundai har udsendt en prisliste, der starter på 238.000 plus moms for en lille med 150 hk og – langt mere interessant – slutter på 268.000 plus moms for en stor med 170 hk og Premium-udstyr.

Langt størsteparten af varebilerne i det tunge segment sælges som L2H2-biler, som netop svarer til den store Hyundai H350. Og selv om ingen går særligt op i det med listepriser, så er det svært ikke at blive lidt fikseret af den, så måske der er håb for den store ny.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *