• Du kan vælge mellem 10,5 og 12,9 kubikmeter. Men den enorme skydedør er standard

  • Det er stadig kun Fiat, der bygger varebiler i den tunge klasse med lodrette vægge. Hyundai har valgt den slagne vej

  • Taghøjden er altid den mellemhøje. Det er en del af Hyundais strategi om at holde udvalget på et overskueligt minimum

  • Sådan. Tænk bare, hvor mange buler og skrammer vi ville spare, hvis alle havde et topmonteret bakkamera

  • Ståhøjde i varerummet er standart. Det er desværre også et forholdsvist højt støjniveau, som i testbilen blev holdt nede af beklædning - og en palle vejsalt

  • Gamle truckere bliver helt nostalgiske, når de ser sådan en luftstyring til førersædet. Men det virker og løfter komforten

  • Så smukt kan det gøres. Hyundai har formået en meget veludstyret kabine med masser af aflægningsplads

  • Otte-tommers touchskærm med telefon, GPS og bakkamera bør være en naturlig del af enhver varebils værktøjskasse

  • Opbevaring med ekstra strømudtag i forruden. Selvfølgelig

  • Dejligt nem instrumentering med masser af info uden at forstyrre

Hyundai H350 er ny på den gamle måde

Det tog alt for lang tid for den danske importør at få forhandlet deres allerede halvgamle Hyundai H350 hjem til Danmark. For den er overraskende god

Altomvarebiler.dk har skrevet om den ‘nye’ Hyundai H350 et par gange tidligere. Den har i årevis været fremvist som først computertegning, senere som prototype på internettet for til sidste at blive præsenteret som færdig varebil på internationale messer – for tre år siden.

Og siden har masser af rejsende i det tyske og endnu sydligere beliggende kommuner kunnet se Hyundai H350 futte rundt på vejene. Endda i et pænt antal.

Hvad ventede de på

Nu er den endelig kommet til Danmark efter lang tids forhandlinger mellem den danske importør og den koreanske producent. Og et enkelt spørgsmål trænger sig på:

Hvorfor i alverden skulle der gå så lang tid, før denne ganske udmærkede varebil kom på danske plader, så den kunne give stramme lidt op på konkurrencen i den tunge ende af varebilssegmentet?

Ingen fidusbamse

Selv om den absolut ikke løber med hverken designpriser eller nogen fidusbamse for innovative løsninger, så har den med sin naive og ukomplicerede tilgang til opgaven en plads i markedet.

 

Man får nemt lyst til at kalde den for ‘basal’. Den fås i to længder, én højde og to effekt-udgaver af den samme motor er den langt fra de hundredvis af varianter og størrelser, som de ’store’ på markedet praler af.

Skramlekasse

Set ovenfra og ned, er den ret beset indrettet som de fleste andre i klassen. Testbilen var forsynet med en dejligt støjdæmpende gulv- og vægbeklædning fra Sortimo. Formentlig en god disposition, for selv med pladerne monteret, skramlede den påfaldende med tom kasse.

Det blev meget bedre, da XL-Byg i Skibby læssede en palle vejsalt ind i kassen. Påfaldende meget bedre. Det tyder på, at Hyundai ikke har været særligt opmærksomme på støjniveauet i H350, da de udviklede den, for rigtigt meget kommer op gennem fjedre og kasse.

Luftaffjedret

For Hyundai H350 er en stivbenet dame uden læs. Den er bygget til at arbejde på god, gammeldags facon, og det er opnået med specielt en meget solid bagaksel. Det var en hel lettelse at få læs ombord, så tingene kunne falde lidt til ro.

Når det er sagt, så var testbilen nu også udstyret med et godt, gammeldags luftaffjedret forsæde med drejeknap af den slags, man så i lastbiler i gamle dage.

14 år gammel

Vi prøvede den lille motorvariant med 150 hk. Den klarer sig fint, uanset om den i princippet er en videreudvikling af den meget gamle 2,5’er, vi første gang stiftede bekendtskab med i Hyundai H1 for 14 år siden.

Sat sammen med et stift og sporsikkert karosseri er den hjertet i et meget velfungerende setup.

Tommelfinger

Indvendigt gør man klogt i at vælge førnævnte luftaffjedrede førersæde. Særligt hvis man kører kurertjeneste og somme tider kører med tom kasse. Det er ekstraudstyr, men en rigtig god investering på de lange ture.

Resten af kabinen skal have en tommelfinger i vejret for sin ligefremme og overraskende veludstyrede indretning.

Frem og tilbage

Der var selvfølgelig hældt godt på i testbilen. Premium er den dyre af de to udstyrsvarianter, og otte-tommers touchskærm er ekstraudstyr for alle.

Den har både GPS og bakkamera, så du kan komme både frem og tilbage. Samtidigt indeholder den en masse funktioner, der ikke optager plads i instrumentbordet, så det bliver dejligt overskueligt.

Kolde drinks

Men masser af gennemtænkt opbevaringsplads som store kopholdere i midterkonsollen, papirhylder over forruden, ekstra rum med 12-volts udtag i forrudehylden og opbevaring under begge passagersæder er standard. Og i Premium er der som en lille finesse desuden køling i handskerummet til madpakken og drikkevarerne.

Det korte af det lange er, at Hyundai H350 føles som en lidt bedaget model sammenlignet med klassens førerhunde fra Ford, Renault, Volkswagen og Mercedes-Benz. Men komforten er ok, når man lige får skruet op for radioen og fyldt lidt stumper i varerummet. Og man behøver absolut ikke at gå på kompromis med udstyret. Alt er tilgængeligt, hvis man slipper skillingerne. For det lækreste af det er på listen med ekstraudstyr

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *