• S-Max er blevet større og bedre på alle punkter, men visuelt er den bare blevet mere sporty at se på

  • Også bagfra er der kommet lidt falser og linjer til for at sløre den store bagdel. Læg mærke til den dejligt lave læssekant

  • To kubikmeter varerum, to meter læsselængde og 1044 mm mellem hjulkasserne. Men man nænner ikke at smide en Euro-palle ind

  • Fra sidedøren kan man se, hvor lavt gulvet er bygget, og der er plads til at køre forsæderne helt tilbage

  • Ford har formået at pumpe ro og overblik ind i den nye S-Max, mens både styreegenskaber og kabinestøj er forbedret

  • Du kan selv bestemme, hvad der skal i displayet, men det bliver nemt overlæsset med informationer, så man skal nok overveje en enkel og overskuelig informationsmængde

  • Det ser ud af mindre, men i virkeligheden er det meget mere end forgængerens nu, hvor så mange funktioner er pakket ned i skærmen

Ford S-Max – den rullende dagligstue

Der er lysår til forskel på den nye og den gamle generation af Ford S-Max. For har spændt buen max, før de skød den af

Fremskridtet i den nye Ford S-Max i forhold til den første generation, som stort set bestod konstruktivt uændret i ni år fra fødslen i 2006, er påfaldende og ganske enormt. Normalt er det et godt og solidt råd til bilkøbere, at de skal vælge en model, der har været på gaden i mange år.

Så er du fri for alle børnesygdommene, og sælgeren er mere tilbøjelig til at hive ekstraudstyr ned fra hylderne, hvor der skal gøres plads til nyt. Pris, udstyr, pålidelighed. Gode prioriteter at vælge bil ud fra.

Danskerne er gennemskuet

Men i tilfældet Ford S-Max holder det ikke helt. Der er ganske enkelt sket så meget, at sammenligningsgrundlaget reelt ikke eksisterer. Motorprogram, forbrug, køreoplevelse, komfort, udstyrsmuligheder og sikkerhed bevæger sig i helt nye luftlag.

Ford Motor Company i Danmark har helt tydeligt gennemskuet, at danskerne ikke har den store fidus til benzinmotorer i tunge biler. Under hjelmen kan du starte med den nye 1.5 EcoBoost benzinmotor med 160 hk, som fås med manuel gearkasse og Trend udstyr. Eneste benzindrevne alternativ er 2.0 EcoBoost med 240 hk og en gammeldags automatgearkasse. Den er primært beregnet for det amerikanske marked, som vi beskrev efter den internationale præsentation.

I dieseludgaverne har 2.2 TDCI sagt farvel. Det samme gælder 1,6’eren, som i anden generation fik lidt for meget at slæbe på med indgangsvægten på 1645 kg i letteste udgave. Til gengæld fås 2.0 TDCi i et hav af varianter fra 120-210 heste.

Vi har testet den næst kraftigste med 180 hk og Powershift. En kombination der går rigtigt godt i spænd med S-Max’ nye image som altfavnende familietransporter/feriecruiser/sælgerbil i den fine ende at spektret. På trods af de mange kræfter og et drejningsmoment på 400 Nm er den opgivet til 18,5 km/l. Kan du få det til at blive 15 i den virkelige verden, skal du nok ikke være utilfreds.

Markant løft

Altfavnende fordi Ford er gået all in med sit ‘One Ford’, som skal dække den interne globalisering (ja, jeg ved det godt). Der er meget lidt forskel på modellerne til de forskellige verdensdele, og det er netop dette sigtepunkt, der har løftet S-Max så markant i den nye generation.

Meget lig Renault og deres Espace virker det som om, Ford søgte efter et sted at gå hen, da de udviklede S-Max generation 2. Et mål eller en retning at fokusere energien på. Og enden på deres søgen blev et utvetydigt ‘fremad og opad’. Meget lig Renault og deres Espace.

Den oprindelige MPV har udviklet sig til et luksus-dyr med mulighed for opgradering til udstyrsorgie, så den kan falde i amerikanernes smag med deres tiltagende volumen og hang til luksus uden nødvendigvis at blive for vulgær til Europæisk minimalisme.

Rent visuelt er den blevet mere sporty at se på uden at falde for fristelsen til at forvilde sig helt ud ad den vilde tangent, som Renault har valgt med sine visuelle finurligheder og design for designets skyld. Ford holder sig til sin læst og lader form følge funktion.

Innovativ filosofi

Og heldigvis for det. Der er plusser og minusser ved begge filosofier, og når alt kommer til alt er det et spørgsmål om temperament.
Er dit temperament til no nonsens let tilgængelig teknologi, et par solide kopholdere og simpel indretning, så har Ford helt klart et tilbud til dig.

Resultatet er en bil, man lynhurtigt lærer at trives med. En bil med en naturlig og innovativ filosofi, og hvor man godt tilbagelænet i de komfortable sæder føler sig tryg og mageligt til rette med et overblik og en stoisk ro på kørslen.

Ford S-Max van – et orgie af standardudstyr

De 180 hk kunne snildt skrues ned til et 150- eller 120-hestes alternativ, men den meget omgængelige Powershift gearkasse har nu sin charme, og den fås ikke til den mindste diesel.

Fysikkens love

En sværvægter som S-Max tager selvfølgelig ikke svingene på skinner. Højde, vægt og fysikkens love i smuk samhørighed sørger for, at du holder dig i skindet. Men faktisk er det et glimrende vejgreb, den præsterer i en bremse-undvigemanøvre takket være et forholdsvist lavt tyngdepunkt og ESP.

Den kommer til sin ret som rullende dagligstue på motorveje og lange stræk, men den har absolut sine øjeblikke i bytrafik med den høje siddeposition og fine overblik.
Så kan det godt være, du må tage bagdøren, når det kniber på en snæver parkeringsplads.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *