• Opels CEO Karl Thomas neumann afviser, at Opel har brugt shut-off enheder for at snyde med emissioner

Her er Opels svar

Opel var hurtigt ude med et officielt svar på Transportministerens anklager om snyd med emissioner. Du kan læse den i sin helhed på dansk med tilhørende links her

‘Opel understreger endnu en gang det faktum, at vi ikke aktiverer nogen software, der registrerer, om en bil gennemgår en udstødningsemissionstest.

Denne erklæring understøttes af omfattende test udført i flere lande – for eksempel i en rapport á 22. april fra det tyske Ministerium for Transport og Digital Infrastruktur. Rapporten fra den tyske myndighed konkluderer, at et feltstudie viser, at der – ud over i visse biler fra en konkurrent – ikke er fundet snyde-enheder i nogen anden bil. Kommissioner i Frankrig og England er tidligere nået frem til samme konklusion.

Vi samarbejdede fuldt og helt med Kraftfahrt-Bundesamt (svarende til Færdselsstyelsen, red.) og forsynede dem med store mængder data i efteråret sidste år for at bistå myndighedernes omfattende analyse.

Vores software blev ikke designet til at snyde eller bedrage.

De testmetoder, som DUH/Monitor/Spiegel (medier og miljøorganisations uofficielle undersøgelse, som først kastede mistanken på Opels software, red.) brugte, blev ikke forelagt for Opel, hvilket ikke gav os mulighed for at vurdere udfaldet. Baseret på vore egne og uafhængige målinger og på erfaringer fra eksperimenter tidligere offentliggjort af DUH, (miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe, red.) er det ikke vores opfattelse, at disse resultater er objektive og videnskabeligt funderet.

Styresystemer til udstødningsrørets emissioner er komplicerede og integrerede. Adskillige parametre som motor-hastighed, belastning, omdrejninger, højde over havet og lufttemperatur spiller en rolle og medregnes. Dette komplekse system kan ikke deles op i enkelte parametre. Interaktionen skal forstås holistisk i kombination med kontrolsystemets konditioner og elementer.

Resultater af de officielle test, der er blevet offentliggjort over de seneste uger, viser tydeligt de velkendte og accepterede forskelle mellem køretøjers præstationer foretaget under laboratoriebaserede test og målinger foretaget på vej.

Indførelsen af RDE-test (Real Driving Emissions) næste år sker for at rette op på disse forskelle. Vi er deltager aktivt i diskussioner om RDE.

Vi er overbevist om, at industrien må genvinde tilliden ved at øge åbenheden over for offentlighed og myndigheder.; og vi har taget afgørende skridt i den retning . Allerede i december erklærede vi, at vi vil tage det næste frivillige skridt mod fremtidige emissions-standarder fra sommeren 2016 – både hvad angår CO2 og NOx.

Mere information om vores offensiv for omfattende åbenhed kan findes på følgende links:

http://media.gm.com/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2015/opel/12-15-offensive-fuel-consumption-emissions.html

http://media.gm.com/media/intl/en/opel/news.detail.html/content/Pages/news/intl/en/2016/opel/03-29-consumption.html

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *