• Mange nyheder giver lidt eftertænksomhed på markedet

  • Med den ekstra korte variant bliver Expert/Jumpy/Proace mere fleksibel i byerne, samtidigt med at de lukker et hul i PSA's varebilsprogram

  • Det er næppe tilsigtet, men er der lidt Chevrolet Express over den bagsmæk?

  • PSA's trillinger, Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota Proace måtte deles om andenpladsen

  • Jumpy virker mest kompakt med sin egen lukkede front

  • Udefra har de hver især fået sit mærkes særlige design-detaljer, men indvendigt er det en voksen udgave af mikrobilerne 108, C1 og Aygo

  • Siddehøjden er løftet en smule på anmodning af det brede flertal af nuværende kunder og brugere

  • En lille Ford-detalje: Der bliver plads til ekstra lange pakker ved at fjerne en klap i adskillelsen og folde passagersædet væk

  • Toyota var ikke inviteret men sendte en pressemeddelelse ud, mens præsentationen stod på i Frankrig. Alt er foreløbigt identisk

Her er de nye trillinger

Small is beautiful. PSA har gjort Jumpy og Expert lavere og oven i købet lavet en super kort version til bykørsel

Altomvarebiler i Valenciennes:

PSA har virkelig lagt sig i den digitale sele for at bygge den bedste mellemstore varebil, tanker kan udtænke på nuværende trin af evolutionens stige. Altså den tekniske evolution.

Næppe nogen anden varebil i Europa kan byde på så meget digitalt tingel-tangel som den Jumpy/Expert/Proace, PSA præsenterede i går på fabrikken SevelNord i Valenciennes nord for Paris.

Læser vejskilte

Den kan både bremse selv, hvis det skulle blive nødvendigt, tilpasse hastigheden efter den forankørende med aktiv fartpilot, læse vejskilte og foreslå den højeste lovlige hastighed som indstillingen på fartpiloten.
Og meget mere.

Det meste af det højteknologiske udstyr koster selvfølgelig ekstra. Også en del af sikkerhedsudstyret, men det ændrer ikke på, at varebilen samlet set bliver en ny milepæl for klassen.

Fiat ud, Toyota ind

Og det ændrer heller ikke på, at den største nyhed i det fransk-japanske samarbejde, som Fiat træder ud af med præsentationen af den nye model, er, at den bliver mindre.

Den nuværende Jumpy/Expert er 194 cm høj og fås med et højere tag til 227 cm. Den nye får en ny og lettere bagaksel og er i alle udførelser 190 cm høj. Der er ingen planer om at bygge den med højere tag, og det skyldes ene og alene, at kunderne ikke har vist den store interesse for de højere udgaver.

Toyota ikke med til festen

Men selv om PSA-direktør, Carlos Tavares hilste Toyota velkommen med en sang om den tillid, som verdens største bilproducent viser ved at købe varebiler i PSA, så skal man altså ikke tro, man har købt billet til festen.

Toyota var ikke inviteret til afsløringen af de nye trillinger og måtte nøjes med at udsende en pressemeddelelse, mens præsentationen løb af stablen i Frankrig.

Genistregen

Men genistregen ser ud til at blive en ultra kort variant på kun 4,6 meter med et varerum på 5,1 kubikmeter. Den har en kort akselafstand på 2,97 meter og et udhæng over bagakslen på 80 centimeter. Det gør den mere agil og fleksibel og dermed ekstra velegnet til bymiljøernes små kroge og korte parkeringspladser.

Den korte udgave lukker hullet mellem Partner/Berlingo van og Jumpy/Expert og kan vise sig at blive et ægte trumfkort for PSA på et marked, hvor kompakt, praktisk og økonomisk er alfa og omega.

Automatiske skydedøre

Dieseløkonomien varetages af et hold af 1,6- og 2,0-liters BlueHDI-motorer med 95-180 hk med et gennemsnitligt forbrug på 18,5 km/l. Den mest nøjsomme bliver 1.6 BlueHDI 115 med manuelt gear og et forbrug på 19,6 km/l.

En rigtigt handy detalje, som PSA har stjålet fra familiebilerne og videreudviklet til varebilsbrug, er automatisk døråbning, hvor du aktivere den elektriske bagklap ved at føre foden ind under en sensor i kofangeren. Den er blevet til en sensor, der åbner de elektriske skydedøre i Jumpy/Expert/Proace. Det kræver bare, at du har nøglen på dig. Men så lukker og låser den til gengæld også efter dig, når du går igen. Meget praktisk, for i den branche kan det jo ikke udelukkes, at man også har favnen fuld af pakker, når man forlader bilen igen.

Nyt, gammelt og fire mærker

Jumpy/Expert er blevet op til 200 kg lettere, og lasteevnen er i alle udgaver på fine 1.400 kg med trækvægte på op til 2.500 kg.

I løbet af præsentationen på SevelNord fik vi journalister lejlighed  til at se produktionen af Jumpy/Expert/Proace. Det var påfaldende at se, at selv om produktionen af den nye model ikke er gået i gang endnu, kørte der adskillige af dem rundt på båndene mellem de nuværende modeller, hvor Fiat Scudo også fortsat kører for fuldt tryk.

Der er premiere på trillingerne hen over sommeren, og vi kan forvente den på dansk asfalt slut august – primo september. Vi vender tilbage med danske priser, udstyrsvarianter og en prøvekørsel formentlig i løbet af juni måned.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *