• Fartskrivere dokumenterer, om føreren overholder køre/hviletidsbestemmelserne, men det er et urimeligt krav at stille til håndværkere, mener Håndværksrådet

Håndværkere skal slippe for fartskriver i varebiler

Fartskriver i varebiler hører ikke hjemme i håndværkeres varebiler, mener Håndværksrådet. Det skader konkurrenceevnen

Snart kan kravet om, at en række håndværkere skal installere fartskrivere, være en saga blot. Implementeringsrådet har indstillet til regeringen, at de stramme danske regler bør lempes efter tysk forbillede.

Den såkaldte overfortolkning af EU-reglerne går ud på, at varebiler med trailer og en samlet vogntogsvægt på over 3.500 kg skal have fartskriver installeret, hvis de kører mere end 100 km væk fra firmaet. Men det har Håndværksrådet protesteret imod til Implementeringsrådet.

Unødige udgifter

De danske myndigheders fortolkning af et EU-forordning om køre/hviletidsregler er unødigt restriktivt. Dette er bekræftet af EU-Kommissionen. Derfor har rådet efter en henvendelse fra Håndværksrådet nu anbefalet regeringen, at man lemper reglerne om fartskrivere i varebiler.

Og den stramme danske fortolkning koster danske håndværkere dyrt, fordi de betyder, at helt almindelige virksomheder er blevet pålagt udgifter til installering af fartskriveren. Desuden har håndværkere fået bøder, når de uforvarende har brudt køre/hviletidsreglerne. Derfor anbefaler Implementeringsrådet, at Danmark stopper med at overimplementere og i stedet følger det øvrige EU i sin fortolkning af reglerne.

Danske virksomheder rammes hårdere

– Med en så klar udmelding fra Implementeringsrådet og bekræftelsen fra EU-Kommissionen forventer vi, at regeringen efterlever Implementeringsrådets anbefaling og ændrer den unødigt byrdefulde fortolkning af reglerne, så danske virksomheder ikke rammes hårdere end deres udenlandske konkurrenter, siger chefkonsulent og EU-jurist i Håndværksrådet, Jeppe Rosenmejer.

– Vi har fået henvendelser fra håndværksvirksomheder, der ikke i deres vildeste fantasi har forestillet sig, at de skulle installere fartskriver i varevognen. Vores medlemmer er blevet ramt af en forordning og en lovgivning, der er målrettet transportbranchen og ikke almindelige håndværkere. Derfor er det glædeligt, at EU Kommissionen har støttet Håndværksrådets egen tolkning af forordningen, og at Implementeringsrådet nu også anbefaler, at lovgivningen lempes, siger Jeppe Rosenmejer.

Unødigt besværligt

Implementeringsrådet blev nedsat af regeringen i december 2015. Rådet skal gøre regeringen opmærksom på områder, hvor der er behov for en tidlig varetagelse af danske interesser i Bruxelles samt at rådgive om, hvordan EU-regulering implementeres, uden at danske virksomheder pålægges strengere krav end virksomheder i andre EU-lande. Rådet har ialt sendt 21 anbefalinger til regering, som otte ministre nu skal tage stilling.

– Vi har fundet eksempler, hvor regler er gjort unødigt besværlige, og hvor man ved at hente inspiration fra andre lande kan finde nemmere måder at udforme reglerne på. Vi fortsætter indsatsen i Implementeringsrådet og forventer at sende flere anbefalinger til regeringen i maj, siger formand for Implementeringsrådet, Paul Mollerup.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *