• Lidt plastiklister, afdækning af lakken på hjelmen og badges fortæller, at her kommer den rå version af Jeeps allround cruiser

  • Trailhawk har dybe alcantara-sæder med ventilation som standard

  • Her omme bagfra ser den mere urban ud og passer fint til LA's forstadsfruer

  • Men Trailhawk-logoet fortæller en anden historie...

  • ...og Trail Rated betyder, at den er Jeep-certificeret til at køre uden for civilisationens grænser

  • Den går lidt på kompromis med elegancen i forhold til Summit-udgaven, men det er vist helt tilsigtet

  • Håndsyede kanter og dyb komfort

  • Arbejdspladsen ligner sig selv til forveksling

  • Man må håbe, ombyggeren formår at bevare det elegante interiør i varerummet, når der skal gule plader på Trailhawk

  • Der er sket meget, siden Willys Jeep kørte rundt med lange gearstænger og usynkroniseret gearkasse

Grand Cherokee – et råt rullende kontor

Jeep Grand Cherokee Trailhawk byder på luksus krydstogt i alle typer farvande lige fra krystalklare laguner i Caribien til Floridas sumpområder

Jeep Grand Cherokee 4×4 Trailhawk med tre-liters dieselmotor er amerikansk forstadsluksus i en klasse for sig. Det skrev vi, da vi testede den i villavejsversionen for tre år siden, og det står vi ved.

Ikke fordi den overgår de øvrige kombattanter i klassen, men fordi den bare er så anderledes end iøjnefaldende konkurrenter som BMW X5, Mercedes GL, Toyota Landcruiser og i særdeleshed Range Rover Sport.

Kevlardæk

Og det bliver ikke mindre rigtigt af, at Jeep har lavet en mere rå udgave. En anelse større frihøjde, et mere avanceret firehjulstræk med spærredifferentiale og kevlarforstærkede dæk. Og så må den trække de maksimale 3.500 kg på krogen.

Efter en uges test i selskab med vidunderet, står der er indtryk af en anelse mere kabinestøj, end man forventer af en bil itl 675.000 plus moms. Det er muligvis på grund af de kevlarforstærkede dæk, og hvis man husker at tænke på det, mens man æder kilometer i sin rå Trailhawk, så gør det pludseligt ikke så meget.

V8-bulder

Man kan jo altid skrue lidt op for det yderst velspillende anlæg, når vi nu ikke kan akkompagnere kabinestøjen med gammeldags V8-bulder. Den er fantastisk til langtur med sin lounge-agtige stue, store overblik og en høj grad af komfortabel automatisering. Her kommer de amerikanske dyder trods alt til sin ret.

Luftundervognen kan hæves, så der er op til 287 mm frihøjde – næsten ligeså godt som i den mægtige Range Rover. Og netop den detalje er af største vigtighed i Trailhawk.

Villavej eller baghave

Trailhawk er en betegnelse, Jeep bruger om deres mest hårdhudede offroad-modeller, som vi kender det fra blandt andet den lille Renegade Trailhawk, der på trods af sit Fiattede city-look faktisk er en habil terrænbil.

Og for at man ikke skal komme i tvivl, sømmer Jeep sin egen offroad-certificering fast med et lille badge med ordene ‘Trail Rated’. Det vender vi tilbage til længere nede i teksten. Så ved både du og naboen, at her kommer en bil, der uden at kny kan forlade matriklen med anstand via villavejen eller bare pløje gennem baghaven afhængigt af dagens agenda, førerens øjeblikkelige sindstilstand og – hvilket for mange vil være det vægtigste argument – trafiksituationen på Helsingørmotorvejen.

Seddelbundter

Trailhawk udstyret inkluderer luksusudstyr som  ventilerede sæder med sædevarme, alcantara læderindtræk, elektrisk bagklap, justerbar luftaffjedring, nøglefri betjening, ratvarme og elektrisk indstillelige forsæder samt reduktionsgear.

At du så skal smide nogle ordentlige seddelbundter efter den for at få navigation og sikkerhedspakken med adaptiv fartpilot, Forward Collision Warning plus, vognbaneassistent, parkerings assistent og blind spot monitor, kan næppe komme bag på nogen.

Ikke vildt nok

På rent amerikansk kan det ikke blive vildt nok. Derfor bygger Jeep også en vanvittig version af Grand Cherokee med 707 vilde V8-heste under den klistermærke-dækkede fronthjelm.

Her på det europæiske hovedland skal der være diesel power under hjelmen, hvis man vil sælge tunge SUV’er. Og det kan være svært nok endda i denne prisklasse. Men 3.0 V6 MultiJet er eneste motorversion her til lands. Ellers skal du op i den 6,4-liters HEMI i SRT-versionen.

Brobygger

Men 3.0 V6 MultiJet er den motor, der bygger bro mellem amerikansk V8-krav og europæisk effektivitet. Med sine nærmest monumentale 570 Nm drejningsmoment leverer den rigeligt overskud af kræfter til en dejligt tilbagelænet kørestil.

Og skulle du føle trang til at supplere de næsten tre ton tilladt totalvægt med yderligere 3,5 på krogen, så er der også plads til det. Det otte-trins automatgear er standard, og den avancerede gearkasse har rigeligt styr på momentet.

Mange tanker

Hør lige her, hvad Jeep selv skriver om apparatets bevæggrunde for at vælge netop dét af de otte fremadgående gear, du til enhver tid bevæger dig fremad i:

‘Mere end 40 individuelle skifteprogrammer til de specifikke forhold optimerer skiftekvaliteten og skiftepunkterne for at forbedre brændstoføkonomi, præstationer og køreegenskaber. Softwaren tager højde for faktorer som motorens drejningsmomentkurver, kickdown, længde- og tværacceleration, hældningsskift, registreret friktion og registreret nedgearing for at fastlægge det passende skifteprogram. De øvrige parametre i styringsstrategien omfatter bilens hastighed, indgreb fra den elektroniske stabilitetskontrol og temperaturen.’

Willys Jeep

Ja, der er ikke meget Willys Jeep tilbage i den opsætning. Alt er automatiseret, digitaliseret og elektrifiseret, så der næsten ikke er andet tilbage end at lænse sig tilbage i læderet og nyde turen i pletfri komfort, uanset hvor luksuskrydseren befinder sig.

Men Grand Cherokee Trailhawk er meget mere end det. Den kan rent faktisk alt det, som Jeeps stammer fra og hviler på. Hviler er måske ikke lige det rette udtryk i denne sammenhæng, for den for virkeligt noget fra hånden, når man sætter den på arbejde.

Britisk arrogance

Når du har leget færdigt med knapperne i det lille instrumentbord til drivlinje-styring bag gearstangen, kan du byde den alverdens strabadser, og den takler dem, så man bare ikke fatter det.

Andre kan forcere de samme forhindringer, men Grand Cherokee Trailhawk gør det med nærmest britisk arrogance. Så ubesværet føles den uden for slagen vej. Og hvis man set Range Rover som den mest umiddelbare konkurrent, så er der vel også noget passende ved det.

Trail Rated

Der er masser af offroadere på markedet. Stadigvæk. De fleste har firehjulstræk som ekstraudstyr og hedder crossovere i dag og er bygget til forstadsbrug. Sådan forholder det sig så langt fra med dette monster i spadseredragt. Trailhawk er bygget til at klare det berygtede Rubicon Trail. Deraf navnet – og deraf ‘Trail Rated’.

Fritid på fjeldet

Jeep Grand Cherokee Trailhawk er et råt, rullende kontor. Direktørens dybe lænestole, alt til den landevejsfarendes værktøjskasse toppet af med sine imponerende offroadegenskaber, så chefen kan køre direkte fra byggepladsen til aktiv fritid på fjeldet.

Den hører til i en prisklasse, hvor prisen ikke er så afgørende. Ellers havde den trukket gevaldigt ned på helhedsindtrykket. Og derfor hører den til på listen over uopnåelige for de fleste af os. Men den hører til på den liste i kraft af sin ærlige personlighed, indtagende langtursegenskaber og usædvanligt kapable evner som offroader.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *