• Ja, den er god nok. Det er en Golf med kæmpe hul i bagenden. Helt suveræn for børenfamilier og erhvervsbilister med krav til rummelighed og komfort

  • Golf Sportsvan har så meget til fælles med Golf, som det kan lade sig gøre. Al teknik og den forreste tredjedel er identisk med hatchbacken

  • Touchskærmen ser elegant ud med det analoge ur i stand by-mode. Men i testbilen gemte den over blandt andet et meget velfungerende wifi

  • Baglygterne er bevaret, så vi kan se, det er en Golf. Og heldigvis har den også fået et lidt mere dynamisk snit over bagenden end storebror Touran

  • Omdrejningspunktet for den komfortabelt indstillede fører. Problemfrit DSG-gear og store kopholdere til både kørekaffe og vandflaske

  • VW med en buttet Volvo V60 på ryggen eller bare en langstrakt hatch med rummeligt skildpaddeskjold på ryggen. Den er i hvert fald mere anvendelig end nogen anden Golf nogensinde

  • Golfs lidt simple interiør tager sig godt ud i sort og grå, og der er ikke en finger at sætte på den velindrettede kabine. Nå ja, den har selvfølgelig også 40 års erfaring, så det er vel egentlig forventeligt

Golf Sportsvan – tidens bredeste tysker

Golf er VW’s største sællert. I MPV-udgaven Golf Sportsvan er den nu også blevet moderne – altså på den praktiske måde

Med introduktionen af Golf Sportsvan har VW taget lidt af presset af den langt større Touran. De skulle have gjort det for længe siden, for den langt dyrere Touran bliver udkonkurreret på grund af sin høje pris, og Golf Combi er ganske enkelt ikke hip nok. Trenden med de små rummeligheder, som Ford B-Max, Opel Meriva, Fiat 500L, Peugeot 2008, Renault Scenic og hele Citroëns Picasso-program repræsenterer, har ganske enkelt ikke været på menuen hos Volkswagen.

Selv Skoda med Roomster og Seat Altea XL fra koncernens indre linjer har luret børnefamiliernes glæde ved den høje taglinje og den multianvendelige kabine med et utal af sædekombinationer.

Tumpet look

Men bedre sent end aldrig. Og med boblens arvtager som udgangspunkt starter Golf Sportsvan næsten som veletableret og med et hestehoveds forspring.

For Golf er bare et af de der urørlige brands, som forvandler alt, hvad det rører ved, til guld.

Golf Plus var bare en Golf med lidt højere tag. Den betalte prisen for et tumpet look uden af få MPV’ens lindrende fortræffeligheder til gengæld. Det ligner en smutter, men nu har Volkswagen rådet bod på den.

Golf Sportsvan ligner nu også en skildpadde, men man vænner sig hurtigt til det, og tilgivelsen kommer øjeblikkeligt rumoplevelsen.

Meget større end Golf

På gule plader får erhvervs- og papegøje-kørere fornøjelse af et stort varerum i kombination med personbilens komfort. En fordel man aldrig rigtigt fik i forgængeren Golf Plus.

Sammenlignet med Golf Plus er Sportsvan 134 mm længere og 48 mm bredere. I forhold til den almindelige hatchback er Sportsvan-udgaven 83 mm længere og 126 mm højere. Akselafstanden er forøget med 107 mm og samtidigt er Sportsvan 90 kilo lettere end Golf Plus.

Nissan underbyder Ford og VW

Adgangen til det 10 cm længere varerum er ikke til at kende, hvis du tænker Golf. Som det tydeligt fremgår af billederne har vi testet en personbil, men man får en god fornemmelse af slutresultatet efter ombygning, og bagsmækken er jo som bekendt den samme.

Bredskuldret

Det er klart, at den længere akselafstand trækker lidt af den sportslige fornemmelse ud af køreegenskaberne. Måske forsøger de at råde bod på det ved at kalde den for ’Sportsvan’. Det lykkes ikke, men den roligere kørsel klæder den nu.

Derfor er 150 hk fra den lille 1,4 TSI er rigeligt. Selv med fuldt læs opfører den sig sporsikkert og bredskuldret. Alt foregår med stoisk ro uanset hastighed.

Refleksvest er ikke lovpligtig i Tyskland

En knapt så veludstyret Comfortline med 125 hk er passende, mens det for de fleste firma-folk vil være den lille 1,6 TDI med 110 hk, der rammer tættest på bulls eye. Eventuelt med en DSG-gearkasse, hvis finansministeren tillader.

43.200 i afgiftsrabat

Den testede 1,4 TSI Highline koster 208.496 kroner plus moms, hvilket ikke er meget billigere end den tilsvarende 2,0 TDI samme effekt og udstyr på trods af, at springet i fabrikkens udgangspriser er væsentligt højere. Det skyldes ene og alene de danske afgifter, der giver et kæmpe fradrag til de super effektive dieselmotorer. Størst fradrag får 1,6 TDI Bluemotion, som med en brændstoføkonomi på op til 27,7 km/l skraber hele 43.200 kroner af afgiften.

Vild Vivaro test løber helt af samlebåndet

1,2 TSI gør det ud for indgangstrinet. Den koster 144.390 kroner plus moms (27.265) på gule plader og 258.798 kroner med bagsæder.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *