• Sportsvan-karosseriet er stadig umiskendeligt Golf, men er knap så meget - skal vi sige 'street'

  • Her er forklaringen på, hvorfor VW har bygget en Golf Sportsvan. Plads. Meget bedre plads - og det kommer de danske gulpladeudgaver til gode

  • Det eneste kompromis er selvfølgelig, at du må leve med et lidt mere buttet udseende

  • Når der nu står 'R-Line' på skiltene, kunne de underspillede tyskere godt lige have pyntet med lidt spræl

  • 18-tommer alufælge model 'Salvador' er en del af standardpakken i R-Line

  • Køreglæde/familie/job-bil-kombinationen bliver ikke meget på nuværende tidspunkt i evolutionen

  • VW's kopholdere med den lille ekstra holde-arm er lige som resten af Sportsvan bygget til at rumme stort som småt

  • Navigationspakken er et af de mere overkommelige tilkøb

  • Simpelt, avanceret og lækkert. DSG-profilen med læder, børstet stål og de mest iøjnefaldende funktioner lige ved fingerspidserne

Underspillet sprællemand

Golf Sportsvan R-Line favner bredt i forsøget på at holde snor i alle tænkelige funktioner - mens den feberagtigt fastholder Golf's klassiske dyder

VW Golf Sportvan er ingen nyhed. Det er bare en Golf Plus med et lidt federe navn, men som Plus fandt den aldrig rigtigt vejgreb.

Det havde næppe gavnet sagen at kalde den Touran Minus, hvilket ville være mere præcist definerende for den praktiske Golf Sportsvan.

Det rigtige navn

Man kan med rette anføre, at navnet ikke har nogen betydning. Det er bilen foran navneskiltet, det kommer an på.

Og med konkurrenter som BMW og Mercedes-Benz, der end ikke ulejliger sig med at finde på et rigtigt navn til deres modeller men bare giver dem en tal- eller bogstavkombination, skulle man mene, det var af mindre betydning.

Fiat 500

Men i tilfældet Golf er det en helt anden sag. Modelbetegnelsen har siden fødslen for over 50 år siden udviklet sig til et ikonisk kult-navn, og der er ingen tvivl om, at navnet alene sælger.

Vi ser det også i Fiat 500, som i dag lægger navn til alt fra små retrobiler til næsten dobbelt så store MPV’er.

Golf 7

Baseret på den eksisterende Golf 7 er køreegenskaber og sikkerhed givet på forhånd. Det højere tag og større rummelighed øger selvfølgelig ikke iveren efter en banedag på Ring Knutstorp.

Sportsvan er den praktiske Golf, uanset om man er familiefar til fire eller landevejsarbejdende karrieremor. For den rammer lige i plet til dem, der er vokset ud af klassikeren Golf. Finten er bare, at der skal være cirka dobbelt så mange modeller på hylderne i dag for at imødekomme alle de specifikke krav, forbrugerne stiller til transport med det unikke og personlige image i dag.

Mulighed for pep

Her kommer Golf Sportsvan til sin ret. Den er så meget mere sexet og sporty end Golf Plus, og kniber det alligevel med fitness-looket, er der også råd for det.

For når det handler så meget om image, som det tilsyneladende gør i tilfældet Volkswagen og Golf, skal der selvfølgelig være mulighed for at peppe den lidt op.

Race design

Testbilen er udstyret med en R-Line Sportspakke Plus som koster 6.700 kroner plus moms til biler med DSG og 5.800 i forbindelse med manuelt gear.

Den har sportssæder med indtræk i Race design med R-Line logo på sæderyggen. Desuden er pedalerne i stål-optik for ligesom at fuldende den sporty opgradering.

Et strejf af fest

Kørslen er stadig typisk Golf. Spor- og svingsikker med et strejf af fest på vej ud af kurverne, hvis det er det, man har lyst til.

Med den testede 150-hestes 1.4 TSI er der i hvert fald grundlag for lidt af hvert, for den smidige benziner synes at have fundet sig selv i en sen alder. Et opgivet snit på 18,5 km/l konverteres nemt til 16 på literen ude i virkeligheden.

Sporty interiør

Det er nemt at stille den i skyggen af fortiden og kræve de samme følelser og oplevelser af den, som man gør af Golf. Men vurderer man den som en selvstændig bil i stedet for at sammenligne den med lillebror, dukker der en helt anden bil frem.

Sportsvan er en lille MVP med dejligt rummelig kabine, nem indstigning og et sporty interiør med et hav af opgraderings-muligheder.

En verden til forskel

Faktisk kan man sige, at Golf 7-kabinen kommer mere til sin ret i det mere åbne førermiljø. Der er bare plads til mere. Både mentalt og fysisk.

Og fra den kompakte hatchback til den rummelige MVP er der en verden til forskel på varerummet. På gule plader er den ganske enkelt anvendelig som jobbil, hvor Golf Van måske er mere sport men kun en afgiftsnedsat undskyldning.

Bedre end gennemsnittet

Priserne starter på 162.000 plus moms for en 1.0 TSI med 115 hk og slutter på 230.000 plus moms for den dyreste diesel. Det er ikke dyrt sammenlignet med direkte konkurrenter, og man siger jo, VW holder prisen bedre end gennemsnittet.

Skal du pinedød gøre den til at stor udgave af en Golf, kommer det til at koste i ekstraudstyr. Men er du på udkig efter en god lille van, er Golf Sportsvan van et godt bud.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *