• Golf HyMotion laver sin elektricitet af brint fra fire tanker, placeret omkring bagakslen

  • Golf 7 har nu hele seks forskellige drivmidler på samme platform; el, gas, diesel, benzin, plugin-hybrid og nu også brint, der dog foreløbigt mangler at booke tid ved samlebåndene

Golf HyMotion er VW’s nye miljøskåner

Volkswagen præsenterer Golf Variant HyMotion, der demonstrerer, hvordan brændselscelleteknologi kan integreres i en masseproduceret bil uden kompromisser

Volkswagen Golf tilbydes allerede i dag med en bred vifte af drivlinjeteknologier, der omfatter el-, gas-, diesel-, benzin- og plug-in-hybridmotorer. Præsentationen af konceptbilen Golf HyMotion Variant breder viften yderligere ud

Volkswagen har en strategi, hvor alle typer alternative drivlinjer skal kunne integreres i masseproducerede bilmodeller. Det betyder, at brændselscelleteknologien – ligesom de alternative drivlinjer i den elektrisk drevne e-Golf og plug-in-hybrid-modellen Golf GTE – skal kunne integreres i en eksisterende bilmodel uden at gå på kompromis med bilens praktiske eller dynamiske egenskaber. Dette er samtidig en forudsætning for, at modeller med alternative drivlinjer skal kunne tilbydes til en attraktiv pris.

Test i Californien

Ud fra de præmisser byggede Volkswagen en flåde af prototyper baseret på den amerikanske version af Passat.

De var udstyret med samme komponenter, som er at finde i Golf HyMotion Variant, og prototyperne har det sidste års tid kørt mange testkilometer i Californien.

Hyundai har leveret 15 brintbiler til København

Toyota vil sælge brintbil fra 2015

Brændselscelle-teknologien blev udviklet af Volkswagen-koncernens udviklingsafdeling for elektriske drivlinjer i Tyskland. Den 100 kW stærke elmotor og den et-trins gearkasse i Golf Variant HyMotion stammer fra e-Golf. Motorydelsen svarer til 135 hk og er placeret i motorrummet sammen med brændselscelle-enhederne, kølingssystemet og en omformer, der regulerer strømmen mellem elmotor, brændselscellerne og en kompressor.

En hurtig miljøskåner

Sidstnævnte sikrer, at ilt fra den omgivende luft ledes ind til brændselscellerne, hvor det blandes med brint og producerer elektrisk energi med rent vand som eneste affaldsprodukt.

Brinten er lagret sikkert i fire high-tech tanke lavet i kulfiber, der er placeret under gulvet – to foran og to bag ved bagakslen. Tilsammen giver de fire tanke en rækkevidde på 500 km, og en opfyldning af tankene tager kun tre minutter. Et lithium-ion-batteri placeret over bagakslen genindvinder energi fra bremserne og udnytter denne strøm i opstartsfasen af brændselscellerne og genererer samtidig et boost ved acceleration. Den forhjulstrukne Golf Variant HyMotion når 100 km/t på 10,0 sekunder.

Foreløbigt er der tale om en konceptbil, men den er et godt eksempel på, at fremtidens teknologi er endog meget nutidig. Bare ikke endnu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *