Glem VW-skandalen – Peugeot/Citroën vil være dukse

PSA-gruppen går forrest som dukse og vil fremover opgive et realistisk brændstofforbruget

Hvis du har købt bil indenfor de sidste år, så er du garanteret også irriteret over, at den ikke kører nær så langt på literen, som den er opgivet til. Problemet er, at den test, som bilfabrikkerne bruger, foretages i et laboratorium, og eftersom testen er fra 1992, er producenterne blevet hamrende gode til at finde på alverdens krumspring, så forbruget falder– men desværre kun i laboratoriet. Men ikke længere. Nu vil Peugeot og Citroën gå foran og opgive et mere realistisk forbrug på deres biler.

Peugeot Foodtruck – den ultimative fodervogn

Fra 2017 vil EU introducere en ny testprocedure, som skal ligne rigtige vejforhold mere. Den er døbt Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures, og nu lover Peugeot og Citroën, som også er kendt som PSA-koncernen, altså, at de fremover vil opgive deres bilers forbrug via den mere realistiske test – og for øvrigt foretaget af en uafhængig organisation.

Selvtilfreds

Det er ikke uden at fornemme en hvis selvtilfredshed, når man læser pressemeddelelsen fra PSA, som understreger, at man er den første producent, der bruger AdBlue-teknologi på alle personbiler. Ellers er det meget svært at opnå den nye, stramme Euro 6-norm. Altså med mindre man snyder, ligesom VW er blevet taget i at gøre.

Peugeot Partners små kæmpeskridt

Men det er også vigtigt for mærket at pudse sin glorie, for dieselbilerne står for 60,3 procent af salget i Europa, og på verdensplan er det 41,9 procent. PSA ville altså have hamrende svært, hvis de blev snuppet i at lave samme tricks, som VW-koncernen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *