• Iveco leverer transport til etiopiske kamelhyrder, så de kan få afsat deres mælk.

  • CNG-teknikken lægger ikke begrænsninger på udnyttelsen af Dailys chassiskonstruktion.

  • Iveco Daily med CNG-drift, ligeså effektiv som diesel, men billigere og renere.

  • Kassevognen kan også leveres til CNG-drift.

Gasdrevet Iveco Daily som mælkebil

Iveco sørger for transportmiddel til hjælpeprogram for etiopiske kamelhyrder

Iveco har netop præsenteret Van Of The Year 2015, Iveco Daily, i en CNG-drevet variant, det vil sige med komprimeret naturgas.
Den gasdrevne udgave af tredje generation af Iveco Daily matcher den dieseldrevne version, når det gælder trækkraft, drejningsmoment, køreegenskaber og lasteevne.
Med det underliggende gitterchassis er der så at sige frit spil for karrosserispecialister, hvad enten det gælder opbygning med lad eller kasse – eller lidt af hvert – og med CNG-tankens placering lægger denne ikke hindringer i vejen for fuld udnyttelse af chassisrammens muligheder.

Tværgående partnerskab

Ligesom chassismodellen har Iveco også en CNG-variant af den store kassevogn, og CNG-bilen præsenteredes ved Salone del Gusto e Terra Madre 2014 i Torino.
I samarbejde med kapitalselskabet CNH Industrial og Slow Food Foundation for Biodiversity, som arbejder for miljøvenligt og vedvarende landbrug bistår Iveco de to partner-selskaber med transport i forbindelse med projekt ”10.000 Food Gardens in Africa“.
Det indebærer i praksis, at Iveco stiller en bil til rådighed for et lille etiopisk samfund af kamelhyrder, så de kan få transporteret og afsat den daglige produktion af 600 liter kamelmælk.

Effektiv CNG-teknologi

Dieseldrevne udgaver af Daily leverer fra 106 til 205 hestekræfter og med indsprøjtningstryk på op til 2.000 bar.
Med common rail-system imødekommer de 4-cylindrede motorer miljøkravene i Euro 6-normen, og leverer drejningsmoment på op til 470 Newtonmeter med 3,0-liter motoren.
Motorerne er koblet til 6-trins gearkasser med det automatiske AGile-system med mulighed for automatisk skift eller manuelt med sekventielt skiftesystem.
Ved anvendelse af EcoSwitch-systemet ved reduceret behov for trækkraft kan brændstofforbruget reduceres med 5,5 procent sammenlignet med den tidligere Daily.

Matcher dieselmotoren

Med en CNG-drevet 3,0-liter motor i Daily er der 136 hestekræfter og 350 Newtonmeter til disposition, og resultatet er angiveligt klassens laveste brændstofforbrug og CO2-udslip.
Ved kørsel på den komprimerede naturgas leverer Daily angiveligt ligeså megen trækkraft som den tilsvarende dieselvariant, og samtidigt er udgiften til brændstof 20 procent lavere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *