• Mercedes G 350d Professional – G-Klassen til den arbejdende mand.

  • Kabinen er stadig luksuriøs.

  • Hvor hårdt er det lige, at Professional faktisk har en bundprop til at dræne bilen.

  • G-Klasse må laste 592 kg.

  • Her bor 245 hk og 600 Nm.

  • Professional har tre mekaniske, men elektrisk-betjente differentialespær.

G-Klasse til det arbejdende folk

Mercedes G-Klasse Professional er drømmebilen til eventyrere, professionelle soldater eller den kræsne tømrermester

Mercedes G-Klasse er evigt ung på trods af, den næsten ikke har ændret sig  siden introduktionen i 1979. Med den seneste udgave sætter Mercedes dog prikken over i’et. Den er bygget til rigtige mandfolk, der spiser deres kød rødt og arbejder i solen, til dagen er omme. Professional hedder den, og du skal have fat i en orginal militær-GD’er, hvis du vil længere væk fra de G-Klasser, man triller rundt i ved Strandvejen.

Professional er nemlig bygget til at arbejde, og den er ikke bange for at blive beskidt. Væk er de store fælge med lave asfaltdæk, som ridser nemt. I stedet har Mercedes monteret All Terrain-dæk i størrelsen 265/70 R 16, der kan tåle at få lukket luft ud, hvis man skal igennem sand eller mudder.

Den udødelige soldat – Mercedes G-klasse fortsætter

Udvendigt er al krom erstattet med sort lak, og over forlygterne er der et beskyttende gitter. På taget er der en tagbagagebærer til reservehjul, ekstra brændstof eller måske nogle lægter, hvis du er den særlige seje slags tømmer.

Undervognen er ændret, så den er én cm højere, så der nu er i alt 24,5 cm frihøjde. Det giver også en bedre vinkel til at køre op og ned ad forhindringer. Forfra kan du køre op ad en 36 graders forhindring, før du ridser kofangeren, og bagfra er vinklen 39 grader – ganske respektabelt for en fabriksbil. Vadedybden er 60 cm, og skulle der komme vand ind alligevel, så er der simpelthen en bundprop som i et badekar, der kan lukke vandet ud, og samtidig er alle måtter af slidstærkt gummi.

Hvis du sidder fast, har G-Klasse Professional selvfølgelig reduktionsgearkasse udover den 7-trins automatgearkasse. Er det rigtigt slemt, er der også tre mekaniske spærredifferentialer, der kan låses elektronisk. Og så hjælper den 3-liters diesel-V6’er med sine 245 hk og 600 Nm selvfølgelig.

Masser af luksus

Mercedes har faktisk altid haft en Professional-variant på programmet, men den tidligere udgave var baseret på W461-serien, mens den nye er baseret på W463. Det betyder, at der er en mere moderne motor og et luksuriøst interiør. Ratstammen er elektrisk justerbar, og i midterkonsollen er der plads til en otte tommer skærm, og wifi, så du aldrig misser en update i ødemarken.

Produktionen af Land Rover Defender kan blive forlænget

G-Klasse Professional må laste 592 kg, og hvis du er entreprenør, må bilen også slæbe 3.200 kg trailer og gravemaskine.

Helt grundlæggende er der kun et problem med den seje Professional. Den koster 595.295 kroner i Tyskland.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *