• Når Nissan inviterer på legestue i Marokkos ørken, så leger man

  • Aircon er standard et must på ørkenkontoret, hvor arbejdsforholdene er de samme - bare tusind gange sjovere

  • Den 160-hestes diesel med automat- og lavgear er en suveræn kombi

  • Du skal holde fuld smadder på for ikke at sidde fast

  • Og så er det ved at være tid til at tilkalde hjælp

  • Det gik lige med et ikke-planlagt nedsving - til venstre

  • Det er kun dobbelcab'en, der får skruefjedre

  • Den kan nok ikke helt hamle op med kamelerne. Til gengæld har den kopholder og klimaanlæg

  • Og efter en hård dag på kontoret sidder håret og makeup stadigperfekt

Fuld pedal i ørkenen med Navara

Ørkensand er en lusket ven, og det gælder om at holde tungen lige i munden og pedalen i gulvet, hvis du ikke vil sidde fast. Altomvarebiler.dk var en tur i Marokkos sandkasse med Nissan Navara

Altomvarebiler.dk i Marokko:

Med mindre man er landmand, skovarbejder eller har gode underhåndsaftaler med den lokale militære terrænchef, er det i Danmark umådelig vanskeligt at afprøve en firehjulstrækker på det, den er skabt til – grov offroad.

Men forleden dukkede muligheden op, og efter otte timer og 4.000 km flyvning lander vi i en udørk i Marokko langt fra turistfælderne i lufthavnen Errachidia Moulay Ali Cherif. Og herfra begynder et 11-timers ørkenridt bag rattet i dén udgave af Nissan Navara, som den japanske bilfabrik er mest stolt af: Nissan Navara Double Cab.

Skelettet ud af bagdelen

Det er en såkaldt pickup-truck med lad og en kabine med to sæderækker plus et avanceret multilink baghjulsophæng, som erstatter gammeldags bladfjedre, som alverdens pickups er udstyret med.

Og hvorfor nu gøre så meget ud af et rullende stykke værktøj kan man så indvende. Den officielle forklaring er, at Nissan gerne ville bygge en bil til forvænte europæiske købere, som sætter pris på at kunne komme frem til målet, uden at skelettet rasler ud af bagdelen undervejs – for sådan kan det godt opleves at køre en normal pickup-truck, uanset om der står Ford, Toyota eller Nissan på bagsmækken.

Bestilt af Mercedes

Den uofficielle forklaring er, at Nissan Navara Double Cab skal danne basis for Mercedes nye pickup, og vi gætter på at Mercedes har udbedt sig en konstruktion, som minder mere om en moderne bil end en oksekærre i sin køremåde.

Derfor er Navara Double Cab i store træk bygget som en personvogn med uafhængige fjederben foran og multilink bagpå – naturligvis fæstnet på en chassisramme, der kan tåle mosten i ørkenen.

120 i ørkenen

Og dernede i ørkenen går der ikke mange sekunder bag rattet af pickup’en, før vi er helt klar på, at det her halløj virker altså. Vi slår firehjulstrækket til på drejeknappen bag gearstangen, sætter i gear og skyder Nissan’en afsted gennem stenørkenen.

Vi kører mellem 100 og 120 km i timen, hvilket er en spøjs kontrast til de 60-70 km i timen, man må køre på marokkansk asfalt.

Sandklitter og lavgear

Men herude, hvor der ikke veje, gælder færdselsloven altså ikke. Havde vi kørt her uden eskorte, ville vi utvivlsomt have kørt langsommere, men lige nu ligger vi altså og kører på grus med motorvejstempo – og kan ikke se fem meter frem fordi den forankørende Nissan trækker en støvsky efter sig.

Næste stræk foregår i sandørken – vi tømmer de standardmonterede Continental dæk for luft for at gøre Nissan’ens fodaftryk så bredt som muligt og så triller vi ind i landskab, som de fleste nok forestiller sig en ørken: gulbrun ørken med sandklitter så langt øjet rækker. Her får vi for første gang mulighed for at sætte bilen i lavgear, og de næste timer kører vi med masser af omdrejninger.

Keep the engine happy

“Keep the engine happy”, skratter instruktørens stemme konstant ud af walkie-talkien. For uden en viljestærk højrefod sætter man nemt opdriften over styr og ender med at sætte pickup’en grundigt fast i sandet på toppen af en 10 meter høj klit – og så sidder man dér trods firehjulstræk, lavgear og differentialespær.

Ret beset ville enhver firehjulstrækker have magtet den slags udfordringer i ørkenen. Der, hvor Navara Double Cab gør det bedre end de fleste, er på komforten.

Lysende klart

Jeg har lige kørt den nye Toyota Hilux i terræn, og det her er en helt anden og langt mere komfortabel oplevelse. Men det er egentlig ikke nyt for os.

Da vi kørte de forskellige typer af Navara på Mallorca sidste efterår, stod det lysende klart, at udgaven med multilink-ophæng var langt mere personvognsagtig i sin opførsel på asfalt og markant behageligere i terræn.

Plastikrat og bladfjedre

Herhjemme markedsfører Nissan to modeller – King Cab og Double Cab. I bund og grund er der kun forskel på baghjulsophængene. Lasteevne og anhængervægt er ens – godt 800 kg på ladet og præcis 3500 kg på krogen.

Uden moms er Double Cab – altså den med den avancerede bagvogn – 29.000 kroner dyrere end bladfjedervarianten og står i 244.000 eks. moms for en 2,3 diesel med 160 hk, 403 Nm, manuelt gear, plastikrat, elruder og manuel aircon.

Lækker for 19.000

Den giver nok ikke mening for ham, der vælger Navara Double Cab, fordi den er mere komfortabel end andre pickups. Med N-Connecta-udstyr bliver bilen 19.000 kroner dyrere eks moms og giver kilovis af lækkert og brugbart udstyr som dørtrin, læderrat, start-stop-system, tagrælinger, touchskærm, bakkamera, p-sensorer, navigation, bluetooth-opkobling, klimaanlæg, læderrat og en masse krom og visuelt lir i tilgift.

I udlandet vælger man Nissan Double Cab som den er: med bagsæder, men herhjemme stryger bagsæderne ud og gulpladerne på – for på hvide plader stikker prisen af og runder 700.000 kroner.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *