• Det er ikke kun topudstyrede luksusbiler som BMW i8, der tilgodeses med den nye GKN-teknologi, den kan også komme små biler til gode.

Fremtiden er biler med 4-hjulstræk

Flere bilproducenter vintertester ny hybrid-teknologi fra GKN i Nordsverige

Navnet GKN siger måske ikke så meget, men det britiske industrikonglomerat er bl.a. specialister i transmissionssystemer til den automotive industri, og mens trømmen af modelnyheder fra forårets internationale biludstilinger ruller ud på gader og veje, testes nye transmissionssystemer til 4-hjulstrukne biler – systemer som vil gøre fremtidige biler mere intelligente, effektive, sikre og underholdende at køre.

Flere bilproducenter har i den senere tid – og gør det stadig – kørt med de nye teknologiske løsninger fra GKN i forbindelse med producenternes vintertest-procedurer ved Arjeplog i Nordsverige, og der er tale om såkaldte intelligente 4-hjulstræk-systemer, som slår til og fra efter behov.

Det er teknologi som før eller siden vil finde vej til biler med gule og 2-farvede nummerskilte.

Stigende efterspørgsel

En talsmand for GKN Group Technology, Rob Rockell, har i den forbindelse givet udtryk for en forventning om, at 4-hjulstræk – eller All Wheel Drive om man vil – i løbet af de næste 10 år bliver stadig mere efterspurgt og vinder så meget indpas, at det bliver standard i mange biler baseret på forhjulstrukne chassisplatforme ligesom han forudser, at bilproducenterne vil i stigende grad vil gøre brug af AWD-systemer til den voksende strøm af hybridbiler med eller uden plug-in system.

Det gælder ikke kun topudstyrede luksusbiler, for efterspørgslen på superminier og lette mellemklassemodeller med 4-hjustræk er stigende.

Netop dér kommer GKN på banen, for en sådan udvikling øger behovet for udvikling af lette, effektive, driftssikre og mere brændstofbesparende transmissionssystemer.

GKN’s eAxle teknologi

Vejen frem er en ny generation af AWD-systemer, som aktiveres i forhold til kørselsmønster og skiftende kørselsforhold således, at trækket på bagakslen deaktiveres, når der ikke er brug for det – hos GKN taler man om den såkaldte eAxle teknologi, der blandt andet har fået Porsche til at give GKN status som teknologi-partner.

På sne- og isdækkede testbaner i Arjeplog har bilproducenterne ultimative betingelser for at teste GKN’s hybride systemer til fordeling af trækkræfter mellem akslerne på de nye bilmodeller så teknlogien kan udnyttes optimalt.

Selv til de mindste

For GKN består opgaven med den nye eAxle-teknologi i at minimere friktion og krafttab i transmissionssystemet, så brændstofforbruget begrænses, uanset om det er en Porsche 918 Spyder, BME i8 eller X6, Range Rover Evoque, Jeep Renegade, Mitsubishi Outlander – eller en mikrobil.

GKN’s eAxle-system tilgodeser i øvrigt ikke kun forhjulstrukne chassisplatforme, men vil ligeledes kunne udnyttes af bilproducenterne ved udvikling af nye AWD-modeller på basis af baghjulstrukne chassiser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *