• VW Transporter overhalede for en stund Ford Transit på førstepladsen af de danske salgslister

  • Crafter går tilbage, men det hænger nok mest sammen med, at kunderne venter på den nye model, der kommer i 2017

  • Caddy noterer en lille fremgang på 1,6 procent i årets første halvår

Fremgang for VW varebiler

VW varebiler præsterer for tiden et lille salgs-mirakel. VW Transporter passerede 100.000 enheder i årets første halvår

Sydkorea må undvære nye dieselbiler fra VW indtil videre, og på den globale bane er Volkswagen generelt bare i hård modvind efter dieselgate.

Men det påvirker ikke salget af VW varebiler negativt. Erhvervslivet ser tilsyneladende anderledes professionelt på tingene, end myndigheder og presse gør.

Skandalemotorer

Volkswagen Commercial Vehicles ( VW varebiler ) offentliggjorde i går salgstallene for deres varebilsprogram i årets første halvdel.
Og resultatet er imponerende.

Specielt når man ser det i lyset af, at omdrejningspunkterne i emissionsskandalen, 1.6- og 2.0 TDI-motorerne, er de dominerende motorer i Crafter, Transporter, Caddy og Amarok.

T6 trækker læasset

Alene i juni måned langede Volkswagen 43.700 varebiler og pickupper over disken. Den nye Transporter T6 gik frem med hele 12,9 procent med et salg på 100.300 enheder.

I Danmark lyder de tilsvarende cifre på en fremgang fra 906 Transporter’e i første halvår 2015 til 1.091 styk i samme periode i år, svarende til en fremgang på 20 procent og endda en stigende markedsandel i et marked, der generelt er stigende.

Crafter ud i mørket

En global fremgang på næsten syv procent med den nye Transporter som det helt store trækplaster taler sit eget tydelige sprog om, at kunderne ikke har mistet tilliden til VW-mærket.

Tværtimod ser det ud til, at salget fortsætter sine naturlige kurver. Den nye Transporter er i medvind og står for den største fremgang med 12,9 procent og Caddy på andenpladsen med 6,6 procent. Amarok noteres til en lille tilbagegang, mens den gamle Crafter er på vej ud i mørket med udsigten til den nye model, der præsenteres i næste måned og kommer på gaden til næste år.

Stærkt efterspurgte

Bestyrelsesmedlem i VW Commercial Vehicles med ansvar for salg og marketing, Bram Schot sagde i forbindelse med offentliggørelsen ikke uventet, at han var tilfreds med salget.

– Vi er begejstrede for resultatet af de første seks måneder. Det viser, at vores modeller er stærkt efterspurgte blandt vores kunder, og at vores markedsføring virker. Vi arbejder hårdt på at fortsætte denne udvikling i årets anden halvdel, sagde han.

Svær hjemmebane

I alle andre sammenhænge lyder det vattet, uinspireret og kliché-fyldt. Samtlige bilproducenter holder den samme tale for tiden, men i lige netop VW’s tilfælde er det snarere udtryk for enorm lettelse efter dieselskandalen.

Specielt er det påfaldende, at Nordamerika, som dog ikke er noget stort marked for VW erhvervsbiler, noterer en fremgang på 22,5 procent til 3.500 biler.
På hjemmebanen i Tyskland var fremgangen på 5,6 procent til 61.600 biler, hvilket ikke er nok til at holde trit med markedsudviklingen.
Værd er det også at notere fremgange på mellem 23 og 33 procent i Spanien, Frankrig og Italien

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *