• Jubilæumsmodellen bærer emblemet 'Bulli' som måske er en sammentrækning af ordene 'bus' og 'lieferwagen' (varevogn)

    Volkswagen T6 Special Edition 70 år
  • Den hollandske VW-importør Ben Pons skitse fra 1947

    Ben Pons notesbog
  • VW-fabrikens køretøj til intern transport var en ombygget ‘Folkevognsboble’, hvor karrosseriet var skrællet af. Et lad var placeret oven på hækmotoren, og føreren stod lige over forakslen og styrede vognen

    VW-køretøj til intern transport
  • T1 - VW's første varevogn - kom på gaden i 1950

    Volkswagen t1

VW Transporter: Fra skitse til kult på 70 år

Volkswagen fejrer nyt jubilæum for VW Transporter og skærer rugbrøds-nostalgien ud i tykke skiver

For to år siden var det 65 år siden, at det første ‘rugbrød’ – nutidens VW Transporter –  rullede ud på vejene. Det blev fejret og markeret af Volkswagen på behørig vis.

I år er det så 70 år siden, at en hollænder tegnede en ubehjælpsom skitse til bilen. Og selvfølgelig skal dette også fejres. Denne gang med en jubilæums-model, som netop har været udstillet i Geneve.

Mums for nostalgikere

Med T1 og T6 side om side i en identisk to-tonet lakering er det jo lige før man får lidt fugt i øjenkrogene. Den Candy-hvide lak er et perfekt match til den Kurkuma-gule metalfarve.

Et diskret emblem med navnet “Bulli” er monteret på dørsiderne af jubilæumsmodellen. Om navnet Bulli hedder det i følge Volkswagens kundeblad VieW: – I Tyskland kaldes Rugbrødet for Bulli, selv om ingen ved hvorfor. Nogle siger, at det er en sammentrækning af ordene bus og lieferwagen (varevogn). Eller måske syntes Volkswagens ingeniører bare, at den så lidt ‘bullish’ (bølleagtig) ud med sin flade front og runde bagende.

Krom og klassiske hjul

Jubilæumsmodellen er baseret på versionen Multivan Comfortline, men indeholder også elementer fra California-varianten. Desuden er den pyntet op med krom-look til spejlhusene og diverse lister.

For at pifte nostalgien yderligere op kan man i stedet for de standardmonterede 17 tommers fælge få 18 tommers ditto i klassisk look med ‘kapsler’ og hvide kanter.

Luksus-kabine

Interiøret skuer dog ikke tilbage i tiden, men fokuserer på moderne stil og komfort. Her er der bl.a. multifunktions-læderrat, instrumentpanel indrammet i sort pianolak og en specialbelysning, der fremhæver ‘Visitamo’-stolebetrækket og kabinegulvet i mørkt træ-look.

Desuden er bilen udstyret med ‘Park Pilot’ for og bag samt el-indklappelige og opvarmede sidespejle.

En hollænder fik ideen

Historien der har givet liv til jubilæumsmodellen begyndte den 23. april 1947, hvor den hollandske VW-importør Ben Pon besøgte VW-fabrikken i Wolfsburg. Sammen med VW’s generaldirektør Heinz Nordhoff gik han en tur i produktionshallerne og bemærkede et køretøj til intern transport.

Det var en ombygget ‘Folkevognsboble’ (Type I), hvor karrosseriet var skrællet af. Et lad var placeret oven på hækmotoren, og føreren stod lige over forakslen og styrede vognen.

Født i en notesbog

Det gav Ben Pon ideen til at sætte en kasse oven på det særprægede køretøj. Han ridsede nogle meget enkle – for ikke at sige ubehjælpsomme – linjer op i sin notesbog og viste tegningen til Nordhoff. Og dermed var ideen til VW’s nye kassevogn født.

Den blev vist første gang for offentligheden i 1950. Fra siden lignede den et rugbrød, og det navn hænger ved VW Transporter den dag i dag.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *