• GLS er et eksempel på et kurerfirma, der tager el-drevne køretøjer ind i flåden. I Dortmund har virksomheden anskaffet sig en Nissan e-NV200 og en eldrevet budcykel. Foto: GLS

Forum skal tale om udviklingen inden for last mile-distribution

På torsdag samles fagfolk inden for emissionsfri last mile-distribution på transportmessen i München

Torsdag den 11. maj vil en gruppe af branchefolk og fagfolk samles på messen “Transport Logistik 2017” i München for at informere om tendenser, teknologier og løsninger inden for last mile-distribution.

Emnet vil omfatte et bredt spektrum af køretøjer – fra elektriske budcykler over varebiler af forskellig størrelse til lastbiler med eftermonterede el-drevne aksler.

Fagblad bag initiativ

Forummet er samlet på initiativ af det tyske fagblad Logistra, der har specialiseret sig i emner inden for kommercielle køretøjer, transport og logistik.

Emnet for forummet hedder “Vom Lastenrad bis zum E-LKW: Alternative Fahrzeuge für die City-Logistik”, og det samles fra. kl. 10-11.30 i hal A4.

Både tre og fire hjul

Afdelingen for de mindste køretøjer præsenteres af virksomheden VeloCARRIER, der vil præsentere en trehjulet, elektrisk budcykel med et særligt lad, der egner sig til distributionskørsel.

Næst i rækken står Hyundai og Renault, der vil præsentere deres bidrag til udviklingen inden for eldrift og brændselscelle-drift. De to producenter vil demonstrere deres teknologier på eksisterende varebilmodeller og på et konceptstudie.

Gas er undervurderet

I den tungere ende vil Iveco være repræsenteret med deres bud på miljøvenlig distribution, der baserer sig på gasdrift. Iveco mener, at gasdrevne vare- og lastbilers rolle på dette område er undervurderet – ikke mindst fordi gasbiler ikke kun egner sig til citylogistik, men også kan operere uden for de store byer.

I Danmark beskattes gas højt i forhold til diesel, hvilket bremser udviklingen på det danske marked. Til gengæld er der fuld gang i udviklingen i lande som Italien, Tyskland og Sverige.

Iveco langt fremme

Alligevel kan emnet være interessant for danske distributører. Med flere og flere gastankstationer i Danmark, vokser mulighederne for at benytte gasdrevne biler.

Iveco er blandt de producenter, der har arbejdet med gasdrift længst, og der tilbydes i dag gasteknologi på både Daily, Eurocargo og Stralis.

 El til de helt store

I den tungeste ende er Dachser repræsenteret med deres E-Truck, lige som akselspecialisten BPW vil fortælle om deres el-drivlinje til eftermontering på lastbiler.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *