• Allerede inden nytår skal der leveres 675 Mercedes Vito

  • En moderne minibus er en klar forbedring fra lastbilernes kolde lad, som hidtil har stået for transport af vore soldater

  • Automatgear og firehjulstræk er standard på alle biler i den nye aftale

  • Indretningen af mandskabsvognene består blandt andet af en indbygget våbenskuffe

Forsvaret lægger kæmpe ordre på Mercedes Vito

En leverance på 675 biler på et år pynter på enhver salgsstatistik. Og soldater i Mercedes ser godt ud i ethvert forsvar

Der er ikke noget, der blåstempler et lands forsvar som en hær, der kører rundt i Mercedes. Det lyder jo som noget fra den arabiske halvø, men faktisk er det virkeligheden lige her i lille Danmark, hvor stjerne-mærket i nogle år har været meget aggressive med deres priser og finansiering.

Og nu har Forsvaret efter en længere udbudsrunde valgt Mercedes-Benz som leverandør af minibusser og varebiler i en aftale, der foreløbigt løber over fire år.

675 til omgående levering

Allerede i år leveres 600 Mercedes Vito Tourer med plads til syv-otte personer samt 75 Vito Mixto med varerum og plads til fem personer. Der er altså tale om en fleksibel aftale, hvor Mercedes-Benz leverer ‘efter behov’.

Store lastbiler med bænke på ladet var i mange år Forsvarets foretrukne køretøj til transport af personel. For få år siden blev det imidlertid besluttet, at transport af soldater på ladet af lastbiler ikke længere er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og derfor fremover skal foregå i mindre køretøjer.

Tyskerne stærkest

I alt fem leverandører var med i udbudsrunden, hvor valget til sidst altså faldt på Mercedes-Benz. Både kravene til plads og vægt var afgørende for, at netop Mercedes-Benz vandt udbuddet.

Men de samlede omkostninger over hele rådighedsperioden vejer også tungt i beslutningsprocessen, og her var tyskerne altså stærkest.

Bedste TCO

– Når vi som offentlig instans indkøber materiel, ser vi på TCO (total cost of ownership), altså den samlede pris for køretøjet inklusiv drift og vedligehold.

– Når vi regner købspris, serviceaftale og omkostninger til brændstof med, var køretøjerne fra Mercedes-Benz de billigste, selvom købsprisen i sig selv måske ikke er,  forklarer Michael Kristensen, der er teknisk sagsbehandler i Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

Indbygget våbenskuffe

Køretøjerne skal varetage en række forskellige kørselsopgaver. Omkring en fjerdedel af minibusserne er alene beregnet til administrativ kørsel for Forsvarets styrelser. Disse biler leveres i standardfarven blå og uden særlige modifikationer eller tilvalg.

De resterende minibusser leveres med en helt særlig kombination af tilvalg. Alle leveres de i farven sort og med firehjulstræk og automatgear. Desuden er de udstyret med multifunktionsrat, indbygget våbenskuffe, bagagenet og mørktonede ruder bagi.

Let offroad

Køretøjerne er ikke indkøbt med henblik på terrænkørsel, men med firehjulstrækket kan de forcere bløde underlag og lettere off-road terræn.

– Vi er glade for, at Forsvaret har valgt Mercedes-Benz, og vi ser meget frem til samarbejdet. Vi ved, at Forsvaret med rette stiller store krav til deres biler, og vi ved, at vores produkter kan møde disse krav på alle parametre. Så vi er sikre på, at Forsvaret nok skal blive tilfredse, siger Pernille Pedersen, der er Key Account Manager hos Mercedes-Benz Vans og har stået i spidsen for tilbuddet fra Mercedes-Benz Danmark.

Kraftig forbedring

Foruden de mange Vito Tourer har Forsvaret bestilt 75 Vito Mixto mandskabsvogne med plads til fem personer og stort varerum. Forsvarets nuværende varevogne med dobbeltkabine er blot udstyret med presenninger over varerummet.

Varerummet i Vito Mixto er fast og aflåst og dermed en kraftig forbedring af sikringen af værdifuldt materiel.

Nye nummerplader

Som noget helt nyt leveres alle køretøjer desuden på hvide nummerplader i stedet for Forsvarets karakteristiske sorte nummerplader. Faktisk afslører kun de lovpligtige klistermærker på siderne af bilerne, at bilen tilhører Forsvaret.

Uden de klassiske sorte nummerplader bliver det dermed fremover sværere at skelne Forsvarets biler fra civile minibusser og varebiler i trafikken.

Service og vedligehold

Den overordnede rammeaftale løber over fire år og inkluderer en serviceaftale, herunder løbende vedligehold og periodisk syn af bilerne. Samtidig vil der gennem perioden løbende blive bestilt nye biler, efterhånden som behovet opstår.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *