Fords frontalangreb

Til foråret afslutter Ford et komplet generationsskifte i deres varebilsprogram. Det skal give større markedsandele, og ambitionen ser realistisk ud

Ford vil være størst på varebiler. 15 procent af det samlede danske gulplademarked er målet for 2014. Og når man ser på det arsenal, fabrikkerne forsyner den danske importør med, så er det svært at se, hvordan de skal undgå at nå deres mål.
Først buldrede Transit Custom gennem fjendernes forsvarslinjer og blev Van of the Year 2013 og Årets Varebil i Danmark 2013.
Den revolutionerede måden at bygge varebiler på med sin for klassen ekstraordinært komfortable og brugervenlige kabine.
Nu har de gentaget kunststykket med Transit Connect, der i den grad tager kampen op i den lille mellemklasse, hvor den tager teten foran konkurrenter som VW Caddy, Renault Kangoo/Mercedes Titan, Fiat Doblo/Opel Combo og Peugeot Partner/Citroën Berlingo.

Flankeangreb på vej

Men Ford har udskibet endnu et par troppetransporter, som er på vej til fronten. De kommer til at udgøre flankerne i henholdsvis den tunge ende og den lette garde.
Til februar starter produktionen af afløseren for den største Transit, som for fremtiden bærer navnet Transit uden efternavn. Tilnavnet ’Jumbo’ ophører indtil videre med at eksistere officielt, selv om der formentlig vil være mange af os andre, der beholder ordet som en del af vokabulariet for nemheds skyld. Den store Transit vil også for fremtiden være en Jumbo.
Allerede måneden efter fuldbyrdes programmet med den lille Transit Courier, der skal slås med Peugeot Bipper/ Fiat Fiorino/Citroën Nemo om at blive rengøringsdamernes kæledægge.
Derudover er hele Fords udbud af stationcars og hatchbacks klar som reserve, så også sælgeren og formanden kan blive fint kørende.