• Selv om Ford Transit har plads til op til 15,1 kubikmeter varer og kan veje op til 4,7 ton, vil kunderne helst have små motorer, mener Ford

  • Plast-bakken på varerumsgulvet og finerbeklædning af nogle af de nemme forbedringer, Fords kunder har efterspurgt

  • Førermiljøet er i en klasse, vi ikke har set før i denne størrelse varebil

  • Transit i en nøddeskal. Det gamle, funktionelle rum foran rattet er udskiftet med et nyt - tjekket - funktionelt rum med 12 volt, USB og AUX

Ford Transit: Kunderne vil have små motorer

Høj slidstyrke, høj brugtvognsværdi og lavt forbrug. Det vil kunderne have, og det er Ford Transit designet til

– Det holder jo op med at handle om hestekræfter, når vi taler om varebiler. Så er drejningsmomentet vigtigt, og det har vi masser af, siger Michael Stig Nielsen, der er salgschef hos Ford Motor Company i Danmark.

Og grunden til, at han siger det, er, at Ford netop har præsenteret den nye Ford Transit, som altomvarebiler.dk var i Barcelona for at prøvekøre i sidste uge. Én med 125 hk og en med 155.
En del af reaktionerne på Facebook gik på, at Ford ikke lægger de store motorer i Transit mere, så selv den største version med totalvægt på 4,7 ton skal slæbes af en 155-hestes motor med 385 Nm.
Tidligere lå den store 3,2-liters motor med 470 Nm i de største Transit’er, men den gik ud i 2012 før Euro 5 trådte i kraft, og Ford har ikke umiddelbart planer om at genindføre de store maskiner.

Keep it simple

– Der bliver ikke solgt mange af de helt store motorer, forklarer Michael Stig Nielsen.
– Kunderne er meget fokuseret på effektivitet i dag, og vi har ikke oplevet noget stort behov for de større motorer. Jeg ved, at denne 2,2 CDTI med 125 og 155 hk kan løfte opgaven, siger Michael Stig Nielsen.

Læs også: Suzuki S-Cross – helt ny bil på gamle præmisser

Og skulle der mod forventning opstå efterspørgsel på større muskler til Jumbo-Transit’en, er han overbevist om, at Ford kan reagere på det med kort varsel.
– Vi har sammensat vores modelprogram ud fra devisen ’Keep it simple’. Og skulle der opstå andre behov, så vil vi se på det. Ford har før vist sig i stand til at reagere med kort varsel, så hvis kunderne pludseligt skulle ændre adfærd og ytre ønske om flere hestekræfter, så er jeg sikker på, det vil ske.

Færre heste til gartnerne

Også den firehjulsdrevne Transit 4×4 er blevet ramt af diæten. Den får kun 125-hestes versionen mod tidligere den 2,4-liters med 140 hk. Og det ser ikke ud til at afskrække kunderne.
– Vi forventer faktisk at sælge en del af den firehjulstrukne Transit. Vi har allerede haft mange forespørgsler på den fra entreprenører og andre virksomheder med behov for at servicere på svært tilgængeligt terræn. De har sjældent behov for at køre mange kilometer og derfor heller ikke for den store motor.

IKEA-testet

Ud over de nye linjer på ydersiden af Ford Transit, så er indretningen fra den banebrydende Transit Custom i vid udstrækning videreført til storebror, så der er kommet en rigtig personbils-fornemmelse ind i kabinemiljøet.
– Vi er gået meget efter at skabe et godt arbejdsmiljø for den moderne håndværker, som har sin varebil som kontor. En varebil er jo meget mere end bare en motoriseret kasse til transport i dag, siger salgschefen.

Læs også: Vil stoppe flugtbilister med fjernbetjening

Der er gjort meget for forbedre holdbarheden, så den nye Transit er blevet testet nærmest som et IKEA-møbel. Sliddele som dørene er blevet testet af en maskine, der har åbnet og lukket dem 150-250.000 gange for at teste slidstyrken.
– Det har vi gjort for at sikre, at de kunne holde til at blive brugt og for at mindske det antal arbejdstimer, der skal bruges til at reparere en Transit. Vi har også arbejdet meget på at lette adgangen til de dele, vi oftest skal til for at lave service og de mest almindelige reparationer.

Brugtvognsværdien er en af de faktorer, der betyder allermest, når europæiske virksomheder vælger varebiler. Den er afgørende for den samlede udgift ved at eje eller lease en varebil.
– Og hvis man vil holde på sine kunder, så bliver man også nødt til at imødekomme deres krav og forventninger. Det er klart, konstaterer Michael Stig Nielsen.

Tager tysk terræn

Den nye Ford Transit kommer netop på et tidspunkt, hvor Mercedes-Benz og Volkswagen har meddelt, at deres samarbejde om Sprinter og Crafter ophører.
– Det, vi har set over de sidste tre år, er, at vi har taget markedsandele fra vores konkurrenter ikke mindst med Transit Custom. Vi er sikre på, at den nye Transit kan tage konkurrencen op på alle de samme parametre, og uanset hvad der sker med for eksempel Sprinter og Crafter, så har vi et kendt produkt, der over 50 år har udviklet sig til et brandnavn, siger Michael Stig Nielsen.

Men hvad det kommer til at betyde for Transit på det meget konkurrenceprægede marked, vil han ikke spekulere i.
– For os handler det ikke om, hvordan de andre gør i løbet af de kommende år. Hovedsagen er, at vi har et produkt, vi tror på. Nu har vi en Transit, der ikke bare matcher men også kan overgå konkurrenterne.

Udvider før produktionsstart

Indtil videre er der kun bygget en række forproduktionsbiler af Ford Transit. Samlebåndene begynder først at rulle i næste måned, men Ford er faktisk allerede i gang med at udvide produktionen.
– Her i Danmark er Ford Transit et rigtigt godt brand, og vi har store markedsandele set i sammenligning med resten af Europa. Men overalt er der taget godt imod den nye Transit, så vi kan allerede se, at der er behov for mere kapacitet.

– Jeg tror ikke, vi får problemer med at skaffe biler. Vi er kommet rigtigt godt i gang med salget allerede, så vi søger nu om at få flere biler end de 250 styk, vi er blevet tildelt til 2014, lover Michael Stig Nielsen.
Ford Transit kommer til Danmark i august.

Læs også: Ford Transit Flyver igen

En tanke om “Ford Transit: Kunderne vil have små motorer”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *