• Ford Transit Quigley fås med tre forskellige motorer – en diesel og to benzinmotorer, hvoraf den kraftigste har 310 hk

  • En Transit Quigley ville være noget nær den perfekte platform til en camper

  • Det her kan din Transit ikke. Quigley forvandler en almindelig Transit til et offroad bæst

Ford Transit klar til eventyr

Et lile amerikansk firma bygger Ford Transit om til firehjulstræk og skaber den ultimative camper

Forestil dig et rigtigt eventyr. Den slags hvor du starter i Alaska og ender i Argentina, eller måske mere til Paris Dakar eller det klassiske løb fra Paris til Beijing. Mulighederne for eventyr er uendelige – hvis man altså har det rette udstyr. For så lange ture kræver masser af plads til reservedele, mad og brændstof. Det ville også være rart at slippe for at skulle ligge i telt hver nat, så en en eller anden form for camper ville være optimal.

Ford Transit som mobilt kontor

Men det er nok en god ide, at camperen kan klare lidt uvejsomt terræn, og så er de fleste modeller allerede sorteret fra. Altså indtil nu; for et lille amerikansk firma ved navn Quigley, har nemlig bygget den første firehjulstrukne udgave af den nye Ford Transit. Og den ville formentlig være noget nær den ideelle platform til at klare et hvilket som helst eventyr.

Bear Grylls

Quigley-udgaven kunne også henvende sig til andre end kun Bear Grylls-typerne. Du kan nemlig få modellen både som varevogn og som bus, så den kunne også være praktisk til eksempelvis firmaer, som har brug for at transportere mandskab frem i øde områder.

Macho italiener – Daily 4×4 til skilifterne

Fordi Quigley er amerikansk, tager de udgangspunkt i den amerikanske version af Ford Transit. Den ligner til forveksling den europæiske 2 tons Transit bortset fra, at amerikanerne – traditionen tro – får lidt mere peber under motorhjelmen. Dels får de den 3,2-liters femcylindrede Puma-dieselmotor, vi kender fra Ford Ranger, og så har de en 3,7-liters benzin V6’er med 275 hk. Den rigtigt spændende motor er dog den 3,5-liters benzin V6’er med turbo, kaldet Ecoboost. Den har 310 hk og 520 Nm – det skulle være nok til at få en Transit til at flyve over stok og sten.

Offroad-isenkram

I selve ombygningen forsøger Quigley at bevare så meget som muligt, som da bilen rullede ud fra fabrikken. Affjedring, bremser og ESP-systemet er det samme, som på en originalmodel. Quigley installerer til gengæld selv nye trækaksler til forhjulene, låsbart differentiale og en Magna reduktionsgearkasse fra en Ford F150. Alt i alt skulle det give en ret heftig offroader, der har plads til det hele.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *