• Ford Transit får utrolige mængder saft og kraft fra den nye 2.0 TDCI

  • Her er et billede af en langt mere tyst arbejdsplads. Ford Transit og Transit Custom har sænket støjniveauet helt enormt

  • Selv i den tunge af de to Transit'er leverer den svageste motor med 105 hk rigeligt med kræfter

  • Med Euro6 skal du nu selv tanke AdBlue. En tankfuld holder omkring 10.000 km og koster under 150 kroner til dagens priser

  • 44 procent. Så meget er slaget af varebiler steget i august i forhold til samme måned sidste år

  • Sidevindsstabilisering er standard på alle Ford Transit og Transit Custom med den nye motor

  • Fra 2017 introducerer Ford næste generation af SYNC infotainmentsystemet

Ford Transit har fundet nøglen til biblioteket

Ny supermotor får premiere i Ford Transit og Transit Custom, som også får sidevindsstabilisering som standardudstyr

Altomvarebiler.dk i München:

For kun fire år siden introducerede Ford den store totons Transit med 2,2-liters motorer. Reaktionen var nærmest et ramaskrig blandt egne kunder og hånlige kommentarer fra konkurrenternes kunder. Sådan noget skravlet maskineri kunne virkelig ikke trække en voksen mands varebil.

Ikke desto mindre havde Ford formået at samle en motor, der i opstillinger fra 100-155 hk formåede at trække samtlige udgaver af Transit og lillebror Transit Custom. Og endda med en brændstoføkonomi, der gjorde dem alle til ‘best in class’.

Overhalet nedenom

I mellemtiden har vi vænnet os til tanken om små motorer i store biler, og den spinkle lille 2,2’er er for længst blevet overhalet indenom flere gange i løbet af sit kun 4-årige virke. Mest markant er Renaults 1,6-liters med to forskellige turboopsætninger, der med stor succes slæber rundt på både Master og Vivaro.

Så når Ford nu har udviklet en helt ny toliters motor til at varetage de skrappe Euro6-krav, er det nærmest en konservativ effektivisering.

Voldsomt fremskridt

Helt anderledes voldsomt er fremskridtet, når man går den efter i sømmene. Rent teknisk er der tale om en helt ny motorkonstruktion. Ligesom med 1.0 EcoBoost motorerne har Ford rykket krumtappen en smule til siden i forhold til cylindrenes centrum, således at slaget kan falde tættere på toppen og dermed udnytte forbrændingen bedre.

Det giver en roligere motorgang ved helt lave omdrejninger; helt der nede hvor motoren normalt begynder at ryste og buldre og miste effekt. Den nye 2.0 TDCI mister også effekt, når nålen nærmer sig 1.000 omdrejninger i minuttet, men den gør det uden dramatik, og føreren skal bare følge gearskifteindikatorens anvisninger.

Automat-motor

De kommer i øvrigt påfaldende sjældent, fordi Ford har præsteret en motor, der tilsyneladende befinder sig godt og præsterer fint over et imponerende omdrejningsområde. Et par timers bekendtskab med den i alle tre opsætninger og både store og små modeller med 500 kg læs fortalte en historie om, at den stort set gør efterårets introduktion af automatgear i Ford Transit til en overflødighed.

Årsagen er dels den nye konstruktion og dels en helt ny lille turbo, som arbejder ved høje indre omdrejninger helt nede fra omkring 1.000 motoromdrejninger. Resultatet er et højere drejningsmoment, end den gamle 2,2’er præsterer. Eneste skuffelse er forbruget, som godt nok reduceres en smule men slet ikke nok til at hamle op med særligt Renaults 1,6’er. Hvordan det forholder sig i den virkelige verden er så en helt anden snak, som vi vender tilbage med til efteråret, når vi får testet de nye modeller under hjemlige himmelstrøg.

Når mindre bliver enormt

Helt konkret har den svageste motor fået 105 hk mod den gamles 100. Og drejningsmomentet er steget fra 310 til 360 Nm ved 1.350 omdrejninger i minuttet, hvoraf de 300 Nm ifølge kurvediagrammet leveres fra 1.200 omdrejninger.

Mellemtrinet hedder 130 hk og 387 Nm, og det hele toppes af med topmodellens 170 hk og 405 Nm. Det skal her indføjes, at forbruget ikke kan være med blandt de mest nøjsomme konkurrenter. Men kræfter og omgængelighed synes efter vores lille smagsprøve i det sydtyske ganske overbevisende.

Nøglen til biblioteket

Indendørs synes Ford at have fundet nøglen til biblioteket. Vind og vejstøj er på det nærmeste forsvundet fra helhedsbilledet. Ja, faktisk føler man slet ikke farten, for fartfornemmelsen forstærkes af et højt støjniveau, og det har Ford Transit taget helt ud af ligningen.

I øvrigt får Transit nu et sidevindsstabiliseringssystem. (ja, det er et langt ord). Det fungerer ved, at sensorer reagerer på sideværts bevægelser, som ikke stemmer overens med ratudslaget og kompenserer ved at bremse med ESC’en, så bilen holder sig på ret kurs. Det fungerer ved hastigheder over 80 km/t. Mercedes-Benz introducerede et system mage til for et par år siden, men Fords system skulle være hjemmeudviklet  fra bunden.

Automatisk nødbremse

Ford Sync infotainment-systemet bliver opgraderet til Sync3 fra næste år, fartpiloten kan blive adaptiv, ligesom Ford introducerer en automatisk nødbremse i forbindelse med vognbaneassistent. Men der bliver intet at se udvendigt. Ford har lavet en befriende reel Euro6-opdatering. Ikke noget med nye lygter eller en ekstra ribbe i kølergrillen. Transit er gennemtænkt fra bunden, og Ford har koncentreret sig om at indføre nyhederne uden de store armbevægelser.

Fra efteråret introducerer Ford en seks-trins automatgearkasse. Det er første gang, Transit og Transit Custom kan fås med automatgear. Gearkassen er ikke ny. Den har kørt på det nordamerikanske marked i nogle år, men i stedet for at udvikle en moderne gearkasse har Ford valgt at satse på gennemprøvet teknologi. Det er billigere og kan imødekomme krav fra en del kunder med for eksempel handicapbusser og meget bykørsel.

Fra forrest til bagest på fire år

I 2012 blæste Ford Transit Custom sine konkurrenter sidelæns ud af billedet med epokegørende lavt forbrug og et banebrydende design og indretning. Lækkerierne er stadig flottest og mest personbilslignende i klasserne. Men indtil næste måned er både Transit og Transit Custom igen nede bagest i feltet. Så hurtigt er det gået med udviklingen af nye motorer og implementering af nye sikkerhedssystemer i varebilssegmentet.

Med det nye setup er de to store Transit’er igen med forrest i feltet, når det kommer til brændstofforbrug og sikkerhed.
Den nye motor og de øvrige nyheder får premiere i Transit Custom i slutningen af juli og i den store Transit en måneds tid senere.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *