• Den største Transit er på vej ud til de danske forhandlere i jagten på Sprinter, der stadig står øverst på danske håndværkeres ønskeseddel

  • Kop- og flaskeholdere i størrelser XL i et hyper moderne miljø med alt i mobilopkobling. Det er håndværkerkultur anno 2014

  • Lang, længere, længst, Ford Transit Jumbo, som vi stadig kalder den store Transit, har sænket gulvet og løftet taget, så der bliver op til 2.12 meter ståhøjde i kassen

  • Transit i en nøddeskal. Det gamle, funktionelle rum foran rattet er udskiftet med et nyt - tjekket - funktionelt rum med 12 volt, USB og AUX

  • Selv om Ford Transit har plads til op til 15,1 kubikmeter varer og kan veje op til 4,7 ton, vil kunderne helst have små motorer, mener Ford

  • Førermiljøet er i en klasse, vi ikke har set før i denne størrelse varebil

  • De største varebiler er gået frem med hele 36 procent i årets første fem måneder

  • Plast-bakken på varerumsgulvet og finerbeklædning af nogle af de nemme forbedringer, Fords kunder har efterspurgt

  • Testbilerne var læsset med 800 kg, så man kunne ikke løfte det praktiske gulv, men sådan en plastikkant får et hårdt liv, når der skal læsses vandrør og tunge pakker

Ford Transit Jumbo flyver igen

Den første sending af ny Ford Transit er allerede halvvejs udsolgt på mistanken. Og det kan man godt forstå

Altomvarebiler i Barcelona:

Ford Motor Company i Danmark havde planer om at sælge 250 eksemplarer af den nye Ford Transit, som kommer på danske plader hen over sommeren med officiel Danmarkspremiere i august. Halvdelen af dem er allerede solgt til tillidsfulde kunder. Og de har virkeligt noget at glæde sig til.

Ud med det gamle

Folkene bag den nye Ford Transit har prioriteret en enkelt punkt på dagsordenen højere end alt andet, da de planlagde den nye Transit: At gøre den til en bedre arbejdsplads.

Først og fremmest har de kylet den gamle kabine over skulderen og startet helt forfra. Altså. De har taget den super velskabte indretning af hele instrumentbordet fra Ford Transit Custom og skabt en voksen-version af den. Svungne former, personbilens design, håndværkerens kopholdere og den moderne medarbejders utallige muligheder for opkobling af smartphone. Den nye Transit kan udstyres som en komplet rullende kontor med Fords SYNC kommunikationssystem med Applink, så man kan stemmestyre sine mobil-apps.

Så langt så godt.

Nyt i Jumbo

Men også nederst er der godt nyt. Affjedringen er blevet en anelse blødere og mere komfortabel, uden det er gået ud over styreegenskaberne. Ford siger, de har tilstræbt mere personbils-agtige køreegenskaber. Det er svært med en tre meter høj bil, der kan veje op til 4,7 ton og trække op til 3,5 ton.

Man fornemmer helt klart ideen bag, og det er et stort fremskridt i deres største varebil. Lidt som at stige fra en lille varebil ned i en personbil.

Det hele understøttes af et orgie af computerkontrollerede sikkerhedssystemer som Curve Control, der automatisk bremser, hvis du kommer for hurtigt ind i en kurve, Roll Stability Control, Trailer Sway Control, Traction Control, Dæktryksovervågning og meget mere.

Alt sammen tilbehør, vi ikke havde forventet i en varebil på denne side af 2020 for bare et år siden.

Komfort i luksusklassen

I komfortafdelingen er der selvfølgelig fartpilot, som oven i købet kan gøres adaptiv, så den kan ’hægte’ sig på den forankørende.

Rattet kan både tiltes og trækkes, førersædet kan indstilles i 10 retninger, Du kan lade telefon og GPS op i aflægningsrummet foran rattet, og der er sågar et 230-volts stik mellem sæderne med op til 150 Watt til den bærbare.

Ford Transit 4×4

Snuden er trukket lidt ud på den nye Transit. Det har givet plads til lidt ekstra deformationszone, så vi kan køre ind i hinanden med lidt større sikkerhed. Det har designerne kompenseret for ved at give den en lidt mere dynamisk facon.

Det har også givet en lidt mindre krævende indstigning, selv om man kommer lige så højt op at sidde med nedre udsyn over arbejdet gennem den lidt større forrude.

I motorrummet regerer alene to versioner af 2,2 CDTI med 125 og 155 hk mage til de udgaver, vi kender fra Transit Custom. En 100-hestes version er fravalgt til det danske marked. På de korte ture, vi havde bilerne til rådighed under gårsdagens prøvekørsel virkede de letkørte og smidige, men til en totalvægt på op til 4,7 ton skal de nok få deres sag for.

Det skal også blive interessant at prøve Transit 4×4, der kommer senere, ligesom der fortsat er valg mellem for- og baghjulstræk.

En ekstra palle

Varerummet har fået større gulv som udgangspunkt. Der er stadig tre karosserilængder; L2, L3 og L4 og to akselafstande på 3,5 henholdsvis 3,95 meter. I L2, som er alene om den korte akselafstand kan der nu klemmes fire Europaller sammen på gulvet mod kun tre i den nuværende Ford Transit.

Lofthøjden er hævet med 14 cm, så der er fra 178 cm til loftet i den lave loftshøjde med baghjulstræk og op til 212 cm i den højeste variant med forhjulstræk.

Priserne starter på 233.000 kroner plus moms (44.700), og den officielle premiere er sat til august.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *