• Som du kan læse i linket i artiklen, var det lidt af en milepæl, da Ford droppede den femcylindrede 3,2 TDCi. I dag er en 2,0 en passende størrelse til en stor varebil

  • De nye Transit'er kan leveres med seneste generation af infotainment-systemet Sync2

  • På sikkerhedssiden kommer der blandt andet skiltegenkendelse og nødbremse med fodgængerovervågning

  • Sidevindsassistenten er også ny. Den modvirker påvirkning af sidevind og gør for eksempel passage af bygninger eller lastbiler mere tryg

  • Varebilerne buldrer nærmest selvkørende ud af forretningerne for tiden

  • Senere på året fås Transit med sekstrins PowerShift gearkasse

  • Du skal selv fylde AdBlue på, og som i en anden lastbil kan du følge med i tankindholdet i displayet

  • Tankdækslet til AdBlue sidder under samme klap som dieseltankens

Ford Transit 2.0 TDCi – klimavenlig og fordrukken

Brændstofforbruget må lide til fordel for klimaet, når Ford lægger sin nye Euro6-motor bag hjelmen i både Ford Transit og Ford Transit Custom

Ford valgte at satse helhjertet på den store 2,2-liters TDCi ved lanceringen af både Ford Transit Custom i 2012 og den større Ford Transit. Den gang var den cremen af varebilsmotorer, og de formåede at flå 16,4 km/l ud af den i den letteste Transit Custom. På papiret i hvert fald.

I mellemtiden er den blevet overhalet af stort set samtlige konkurrenter, der alle har lagt mindre motorer i deres varebiler. Mest iøjnefaldende er Renaults 1,6 dCi-motorer med op til 160 hk og de kommende trillinger fra PSA/Toyota-samarbejdet, som officielt er opgivet til at køre op til 19,6 km/l.

Tidligere kræfter

Nu har Ford udviklet en helt ny toliters diesel, som skal ligge i både person- og varebiler. Den har fået navnet EcoBlue, og den bygger på samme blok som Fords EcoBoost turbobenziner og leverer effekter fra 100 til 240 hk. Den nuværende 2.2 TDCi præsterer op til 155 hk.

I Transit’erne kommer den med effekttrinene 105, 130 og 170 hk. Drejningsmomenterne bliver sammenlignelige med 2,2’erens, men forskellen er, at den nye 2.0 TDCi leverer kræfterne meget tidligere, end 2,2’eren gør.

Ny turbo

En ny turbo producerer ladetryk ved lavere motoromdrejninger, så den leverer sine kræfter tidligere. Den har 20 procent mere effekt ved 1250 omdrejninger, hvilket ud over at spare brændstof giver en lettere kørsel med kvikkere mellemaccelerationer og færre gearskift til følge.

– Da vi gennemgik vore kunders feedback på de gamle motorer, bemærkede vi en stigende tendens blandt førerne til at ‘krybe’ i gang ved, at man kobler til i tomgang. Dermed har man endnu mere brug for moment ved helt lave omdrejninger, forklarer Paul Turner, der er Base Engine Technical Leader i Ford of Europe.

Bruger mere brændstof

AdBlue gør det dog ikke alene, og Ford har tilsyneladende problemer med at få den nye motor til at gå helt så langt på literen, som konkurrenterne kan. Til sammenligning præsterer den nuværende Econetic  præcis samme forbrugstal, som den mest effektive variant af den nye gør. Og så har vi ikke medregnet forbruget af AdBlue.

Men Euro6 handler om forurening, om nedbringelse af NOx-udslip og andre skadelige stoffer, som med Euro6-motorens efterbehandling af udstødningsgassen nedbringes betragteligt. Samtidigt slår Ford på, at motoren får serviceintervaller på op til to år/60.000 km mod de nuværende maksimale 50.000 km og en mere brugervenlig karakteristik.

Lavere støjniveau

Den nye 2.0 TDCi markerer overgangen til Euro6-normen, og for første gang skal brugerne selv fylde AdBlue på tanken, når forbruget af det urea-baserede rensemiddel stiger markant i den nye motor.

Samtidigt er det også den første varebilsmotor fra Ford, der opnår personbils-støjniveau. Motorstøjen i kabinen er sænket med fire dB i tomgang.

Sidevindsassistent

Sammen med de nye Euro6-motorer får Transit også sidevindsassistent, PreCollission Assist og fodgænger-overvågning. Senere på året kommer den desuden med en sekstrins automatisk gearkasse.

Ford henter meget af deres nye teknologi til Transit i personbiler som Mondeo og S-Max og har helt åbenlyst valgt at satse på et decideret personbilsmiljø i kabinen, mens konkurrenterne tydeligvis ikke helt vil opgive det mere rengøringsvenlige look med større overflader.

Den nye EcoBlue-motor kan bestilles nu.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *