• Med 416 hk under hjelmen og seriøse BF Goodrich dæk er det stort set kun et spørgsmål om nok gas for at holde Raptor ude af det dybeste sand.

  • Sådan kommer Ford Raptor formentlig til at se ud, når den får premiere i efteråret 2016.

  • Den nye Ford Raptor bliver hård. Den gamle var nemlig noget af det vildeste, du kunne købe i et salgslokale, og den nye bliver 25 procent hurtigere.

Ford Raptor – amerikanernes favorit bliver 25 procent hurtigere

Raptor er off road-udgaven af Ford F-150, og nu sparker den endnu mere røv med både 10-trins gearkasse og 416 hk

Når det kommer til amerikanske trucks, er der ingen over eller på siden af Ford’s F-serie. Modellen er landets mest solgte bil. Men netop Raptor-modellen er speciel, fordi det måske er den eneste fabriksbil, du kan køre direkte ned til Baja i Mexico og deltage i et ørkenrally. Og nu er denne model blevet endnu vildere. Fra næste år sælger man nemlig den nye Raptor, som Fords ingeniører allerede nu er i gang med at tæske, undskyld teste.

Ørken-racer fra Shelby

Ifølge firmaet har man netop gennemført en 1600 km lang testrute i det sydvestslige USA med tilfredsstillende resultater. Blandt andet havde man en 106 km lang strækning, der efterligner terrænet fra Baja 1000, et af verdens hårdeste racerløb. Og her viste den nye Ford Raptor gode resultater – den er nemlig 25 procent hurtigere end den gamle model. Og det er på trods af, at ruten byder på både udtørrede flodsenge, hvor farten kommer op på 160 km/t., stejle stigninger i dybt sand og masser af kravlen gennem snævre render og grøfter.

Mere alu

Raptor har alle dage været beregnet mere til ørkenrally end til mudder og ‘rockcrawling’, hvor man i ultralavt gear forcerer store klippestykker. Alle tre grene er faktisk populære i USA, men intet andet firma laver en bil, som er lige så kompetent direkte fra salgslokalet, som Ford gør med Raptor. Den nye model har eksempelvis specielle Fox off road-støddæmpere, som måler 7,5 cm i diameter, så du sagtens kan flyve over stok og sten med Raptor.

To turboladere

Den nye Raptor har et stålchassis, som skulle være stærkere end det gamle. Selve karrosseriet er dog i aluminium, hvilket er noget af et sats hos de konservative amerikanske købere, men bilen vejer til gengæld næsten 250 kg mindre end den gamle model.

Bak smart med den nye Ford F-150

Motoren er en 3,5-liters Ecoboost V6’er med to turboladere, som, oplyser Ford, yder mere end den udgående 6,2-liters V8’er, da den har 411 hk og masssive 564 Nm, samtidig med at den drikker mindre benzin. Det skyldes også, at Raptor får en helt ny automatgearkasse med hele 10 gear.

Den nye Raptor rammer ørkenen fra efteråret 2016.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *