• Med sit rå, sexede ydre taler Ford Ranger vel mest til følelserne af alle seks kombattanter på markedet

  • Otte-tommers touchskærm er standard i alle Ranger-modeller

  • Basalt. Centerkonsollen kører uforandret videre

  • De rummelige skærmkasser afslører en del af Rangers styrker i terrænkørsel

  • De høje sider holder på lasten i et af klassens største lad

  • Kølergrillen er blevet større og er alene om at afsløre faceliftet på den ydre front

  • Dellæder og udstyrsvariantens navn, Wildtrak syet ind i ryglænet kendetegner topmodellen

  • Her er der ingen af klassekammeraterne, der overgår Ford Ranger. I hvert fald så længe, det er topmodellens dellæder og orange syninger, der dominerer

Ford Ranger opgraderer

Mere elektronik og lir, men teknisk er der kun ganske lidt nyt i den næste Ranger

Stadig klassens flotteste fyr. Og det er tilsyneladende ambitionen med Ford Ranger. En ny, mere muskuløs og meget vellykket front udgør forskellen på før og nu, og det skal sammen med en solid opgradering af interiøret samt lidt ekstra fra elektronikbutikken lokke folk af huse.

I sammenligning med Nissan Navara, som vi for et par uger siden testede med den nye bagaksel med skruefjedre, kan man uden den store risiko anføre, at Ford gør mere ud af udseende og teknologi og mindre ud af den mekaniske komfort.

Samme motorer

Under hjelmen er det samme maskineri, der holder gryden i kog. Den store er helt uberørt og leverer stadig 200 hk og 470 Nm fra sine 3.200 ccm fordelt på fem vellydende cylindre.

Den mindste – 2.2 CDTI – har dog fået skruet lidt på softwaren, så der er ti ekstra heste og ti ekstra Newtonmeter at gøre godt med. Nu siger bundlinjen 160 hk og 385 Nm. Nok så vigtigt er dog, at den på papiret har fået bedre brændstoføkonomi, så der skulle komme op til 15,4 kilometer ud af hver liter dieselolie i samarbejde med den manuelle seks-trins gearkasse, som er den eneste tilgængelige til den lille motor.

Spar 12.000 i afgift

Karosserierne – Rap Cab med lidt mindre plads bag forsæderne og længere lad og Double Cab – kører uforandret videre med samme udstyrsfilosofi. Den lille fås kun med manuelt gear og kan vejes ned til 3.000 kg for at skrue den årlige misundelsesafgift på privat anvendelse ned fra 17.590 kroner til 5.920.

Rap Cab fås fortsat kun med 160-hestes motor og kan ikke udstyres med automatgear. Tilsvarende er den store motor forbeholdt Double Cab.

Vent til juli

Til at begynde med har den Ford Sync2 kommunikationssystemet, men fra juli måned kan den bestilles med næste generation – Sync3. Fælles for begge udstyrsvarianter er, at det betjenes via en otte-tommers touch-skærm, som er med til at løfte instrumentbordets udtryk til noget mere moderne end det udgående. Så meget er sket siden introduktionen af Ford Ranger i 2012.

Også på det rent teknologiske felt med de mange nye førerassistenter, der introduceres i disse år, er Ford Ranger kommet med på vognen.

Masser af assistenter

Vognbaneassistent, træthedsovervågning, adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse er nye i den store offroader, hvilket jo i sagens selvmodsigende natur blot er en tilståelse af, at sådan en fætter har trange kår i sit naturlige miljø og tilbringer det meste af sin tid på asfalterede transportstrækninger mellem opgaverne.

Set gennem et sæt konservative briller kan man tænke ‘hvad skal vi med alt det elektronik? Det går jo bare i stykker i sådan en skovfræser.’ Men det er et meget godt udtryk for den retning, varebilernes udvikling. I hele det lette erhvervssegment ser vi større og større respekt for brugernes sikkerhed og komfort.

Stiv ramme og bladfjedre

Så et fuldt opgraderet Sync3 med alle funktioner på fuld kraft samt akkompagneret af alt i aktiv sikkerhed er godt nyt for både Ford-kunder og varebilsbrugere i almindelighed.

Ford Ranger fortsætter på sin stive chassis-ramme og bladfjedre i dette facelift, men man kan håbe og gætte på, at de følger op med en mere komfortabel variant i stil med den, Nissan Navara netop har præsenteret. Udviklingen går ikke hurtigt, for den gamle bladfjeder-konstruktion er billig og pålidelig, men hvis pickup-segmentet skal bevæge sig ind i det fine selskab, så skal der ske noget med komforten.

Det ville gå godt i tråd med det design- og komfortniveau, Ford siden 2012 har introduceret i deres samlede Transit-program.

Kabinen ligger klart forrest i segmentet med lækre detaljer, en indretning, der kiler sig stramt ind mellem person- og varebilernes elegante formgivning.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *