• Lidt kontrastlister og den slags er det eneste iøjnefaldende nye på de bageste to tredjedele

  • Forlygterne er blevet smallere og fås med Xenon- eller LED-lys. Det sidste koster ekstra

  • Møblerne er blevet bedre polstret, mens den otte tommers touchskærm er ekstraudstyr

  • Instrumentbordet er helt nyt og tager udgangspunkt i den nye Fiesta

  • Den nye frontgrill er meget større og anmassende end forgængerens

Ford forbedrer verdens bedste varebil

Verdens bedste varebil er blevet forbedret af verdens bedste designere - kunderne. Ford har lyttet til kundernes ønsker, og det er der kommet dette reultat ud af

Ford Transit Custom så første gang dagens lys for fem år siden. Den gang revolutionerede den segmentet med sin personbilsagtige instrumentering og hele sin måde at gribe varebilens brugervenlighed an på. Indretning og komfort gjorde, at vi ikke tøvede med at kalde den for verdens bedste varebil efter den første test.

Nu har Ford haft den en tur gennem moderniserings-afdelingen for første gang siden premieren. Kabinerevolutionen har fået endnu et hak opad. Den følger igen den nye Fiestas design – plus entre-kopholder.

Kundernes ønsker

Og tallene taler for sig selv. Ford Transit Custom er klassens mest solgte varebil. Den har en markedsandel på over 10 procent. Ford siger selv, at faceliftet af Transit Custom i høj grad er baseret på tilbagemeldinger fra kunder, og deres måde at honorere kundernes ønsker om et mere komfortabelt og sikkert førermiljø er forbilledlig.

Transit Custom har fået et udvendigt ansigtsløft, en helt ny og mere komfortabel kabine med mulighed for Fords avancerede SYNC 3 infotainmentsystem samt nye sikkerhedssystemer.

Sport-udgave

Det nye frontdesign er klart mere dynamisk, og Transit Custom har nu samme design-DNA som Fords seneste personbiler. Den høje grill med tre bjælker signalerer robusthed, og de slanke forlygter kan fås med både LED-kørelys og xenon-lys. I toppen af modelprogrammet står Sport-udgaven med sportsligt stylingkit. Stylingelementerne er også fornyet på Sport, og de to striber på motorhjelmen fås nu også i flertonede udgaver, blandt andet sort med orange eller sølv.

Kabinen er ny fra ende til anden. Fokus er på øget brugervenlighed, slidstyrke og en oplevelse af mere luksus og komfort. Designfilosofien er genkendelig fra den nye Fiesta, men i Transit Custom er kabinen indrettet efter, at den også skal fungere som et mobilt kontor, der bruges mange timer om dagen.

Hensyn til telefonen

Den øgede brugervenlighed skal for eksempel findes i de mange opbevaringsmuligheder, som alene i instrumentpanelet byder på 25 liter opbevaring. De nye sæder har tykkere polstring og betræk, som har været gennem det strengeste testprogram for slidstyrke nogensinde hos Ford.

På et enkelt punkt får den benhårde konkurrence i segmentet og mange nye vans fra konkurrenterne Transit Custom til at halte lidt i sin uovervindelighed. Den er stadig suveræn med den nye kabineindretning, men nu tager den mere hensyn til, at kunderne bruger smartphones og tablets til at løse arbejdsopgaver.

Har du talt med din varebil i dag

SYNC 3 infotainmentsystemet med den ”flydende” 8-tommer touchskærm, som er ekstraudstyr, er en stor nyhed i varebilen, og ved hjælp af talestyring kan føreren med simple fraser kontrollere lydanlægget, navigationssystemet og telefonfunktioner. Man kan for eksempel sige ”jeg skal have brændstof på”, og så finder SYNC 3 en tankstation. Systemet kan også tilkøbes med tilkobling via Apple CarPlay og Android Auto, mens udstyrsversioner uden touchscreen har MyFord Dock, hvor man kan koble sin smartphone op.

Dimensioner, vægte og motorer er uforandret. To højde, to akselafstand og en lasteevne op til 1350 gælder stadig. Maskinparken i Transit Custom består stadig af den nye EcoBlue-dieselmotor, den fik sidste år. De tre udgaver præsterer 105, 130 eller 170 hk. De to stærkeste fås også med automatgearet SelectShift.

Mere sikkerhed, mindre stress

Sikkerheds- og assistentsystemer som i en personbil er ikke hverdag i varebiler, men Ford mener, at professionelle bilister, som bruger mange timer på vejene, skal have de samme muligheder som privatbilister.

Den faceliftede Transit Custom fås derfor med en række avancerede systemer, som gør varebilen mere sikker og som potentielt kan sænke stressniveauet og risikoen for uheld. Det kunne især de asiatiske producenter kunne lære noget af.

Bagfra kommende

Transit Custom er blandt andet den første varebil med intelligent fartbegrænser, som helt automatisk justerer bilens maksimale hastighed i forhold til gældende hastighedsgrænser. Til det bruger systemet aflæsning af vejskilte, som også viser den gældende hastighedsgrænse i det opgraderede display i instrumentbordet.

Fords Blind Spot Information System (BLIS), blind vinkel-system, med Cross Traffic Alert, er nu også en mulighed i Transit Custom. BLIS advarer om bagfra kommende biler i de blinde vinkler, mens Cross Traffic Alert advarer føreren om biler og fodgængere, som er tæt på at passere, når man bakker ud af en parkeringsplads.

Automatisk nødbremse

Transit Custom kunne allerede før faceliftet udstyres med det automatiske nødbremsesystem, Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse, Lane Keeping Alert (vognbaneassistent), sidevindsstabiliserende system og aktiv fartpilot. Her kunne Ford godt være lidt med i kampen og kopiere den nye MAN TGE, der får Emergency Brake Assist som standard.

Desværre er det meste af alle disse livreddende mirakel-systemer ekstraudstyr, ligesom vi ser det i for eksempel den nye Crafter. Men alene det, at de kan fås i varebiler, giver håb for fremtiden.

Plugin Hybrid

I løbet af 2019 forventer Ford at introducere en plugin-hybridudgave (PHEV) af Transit Custom, som gør det muligt at køre på med ren eldrift, i for eksempel byerne, når der er strøm nok på batteriet, mens en kombination af el- og forbrændingsmotoren tager over, når batteriet er tomt.

Den nye Transit Custom kan opleves hos Ford Erhvervscenter i løbet af foråret 2018.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *