• Den nye Ford Superduty må laste op til 3.461 kg i ladet – det er heller ikke noget problem med over 1.200 Nm.

  • En Fod F-450 med den 6,7-liters Powerstroke diesel må trække næsten 15 ton

Ford F-450 fører an i våbenkapløbet

Ford har hævet barren i klassen for de tunge pickups – Ford F-450 præsterer 1.254 Newtonmeter og næsten 15 ton på krogen

Mere er bedre. Sådan er det bare i USA, og specielt i den mest amerikanske af alle bilklasser – de tunge pickups. Det er et våbenkapløb på power og trailer-vægt, der får det russiske og amerikanske militær til at ligne børnehavedrenge, og nu har Ford lige løftet overlæggeren.
Ford F-450 har lige vippet Dodge Ram af pinden.

Makeover af et amerikansk ikon

Den nye Ford Superduty F-serie har nemlig fået en opdateret motor, som yder vanvittigt mange kræfter. Den 6,7-liters Powerstroke-dieselmotor yder nu 440 hk og næsten latterlige 1.254 Nm – det er altså en effekt, som normalt hører hjemme i en fuldvoksen lastbil. Det er samtidig lige tanden bedre end Dodge Ram, så Ford-ejerne kan prale nede på den lokale baseball-bane efter en periode, for Ram har holdt føringen med deres 6,7-liters Cummins turbodiesel med 390 hk og 1.218 Nm.

Hvis man er mere til benzin, findes der selvfølgelig også en 6,2-liters V8’er med 385 hk til Superduty, men momentet er halvt så stort som dieselmotoren – sølle 583 Nm.

Hele verden på krogen

Superduty fås i en F-250, F-350 og F-450, og den sidste må laste hele 3.461 kg bare på ladet. På krogen må den trække en trailer, som vejer op til 9.525 kg, og med en krog i ladet, som minder om en rigtig lastvogns skammel, må F-450 trække op til 14.742 kg, eller godt 600 kg mere end Dodge Ram.

Alt er større i USA – 14 tons på krogen i ny Ram

Der er ingen tvivl om, at Ford satser hårdt på at være kongen af trailertræker-klassen, så der er også læsset elektronisk udstyr i trucken, som hjælper med traileren. Den adaptive fartpilot kan virke i samarbejde med en udstødningsbremse, så farten kan holdes på selv de stejle nedkørsler. Nødbremsesystemet er også udviklet, så det tager højde for tunge trailere, og så har Ford udviklet et system, de kalder Blind Spot Information System, som er med til at identificere forhindringer i blinde vinkler, og som dækker et vogntog på op til 10 meter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *