• Carr-E har samme størrelse som et reservehjul og passer lige ned i hullet

  • Carr-E kan klare betydelige læs. Ford understreger dog, at den ikke er beregnet til persontransport

  • Ja, den ligner en robotstøvsuger, men den følger kun sin herre

  • Med styredimsen i lommen følger Carr-E efter dig. Du skal hverken trække eller styre

Ford har opfundet en elektrisk hund

En elektrisk hund fra Ford kan følge dig helt til døren og bære op til 120 kg pakker for dig. Og du skal ikke en gang have den i snor

Ford har opfundet en elektrisk hund, der kan slæbe op til 120 kg for dig. Begrebet ‘hund’ stammer fra flyttemandens hjælperedskab, som egentlig bare er en lille plade eller palle på fire hjul, som bruges til at rulle vare og pakker på.

Ford forestiller sig, at hunden kan være praktisk, når man for eksempel må holde langt fra arbejdsstedet og skal have tungt udstyr eller materialer med sig. Og rigtigt mange bude og kurerer vil med garanti kigge langt efter sådan en ven.

Mandens bedste ven

Hunden er som bekendt menneskets bedste ven; eller i hvert fald mandens. Så det er meget passende, at en varebilsproducent har opfundet den elektriske og noget stærkere variant. Oven i købet er den programmeret til at følge efter en styreenhed, som du bare tager i lommnen og går af sted med. Så kan du have favnen fuld af varer eller bare gå med hænderne i lommen. Så kommer den trofast trillende med dine sager.

På Fords europæiske forsknings- og udviklingscenter i Aachen i det vestligste Tyskland – det eneste af sin art uden for USA – triller den elektriske transporthjælper Carr-E allerede rundt og dokumenterer, at visionen kan være på vej til at blive virkelighed.

Last mile

Sammen med en række andre ideer til løsning af den såkaldte Last Mile Transportation Challenge – at få transporteret personer, gods eller bagage det sidste stykke fra den parkerede bil og frem til den endelige destination – er Carr-E udvalgt blandt flere end 600 forslag i en idekonkurrence om Last Mile-løsninger, som Ford udskrev blandt sine 203.000 ansatte på verdensplan.

Carr-E ligner umiddelbart mest en robotstøvsuger, men allerede i sin foreløbige, eksperimentelle udformning, er den et seriøst bud på et hjælpemiddel med potentiale til at indgå i erhvervsmæssig transport. Carr-E kan således bære en vægt på op til 120 kg – for eksempel et menneske – og bevæge sig med op til 18 kilometer i timen. Rækkevidden er op til 22 kilometer, batteriet kan oplades i løbet af en halv time, og hele ekvipagen passer ned i en reservehjulsbrønd.

Smart Mobility

Fords etablering af datterselskabet Ford Smart Mobility, der skal udvikle og investere i nye mobilitetsmuligheder, var sammen med stigende trængsel og biltæthed i byerne med til at give Kilian Vas, til daglig systemingeniør ved Fords tyske hovedfabrik i Köln, ideen til Carr-E.

– Det bliver en stadig mere kompliceret udfordring at komme omkring i byområder, og jeg ønskede at skabe en løsning, der kan gøre transport både lettere og sjovere, siger Kilian Vas.

Carr-E og Triciti

Et andet resultat af Fords idekonkurrence om Last Mile-løsninger er den sammenklappelige elektriske transportvogn TriCiti. Ligesom Carr-E kan den bruges til bade person- og varetransport. TriCity har en rækkevidde på 30 kilometer og en topfart på 20 kilometer i timen.

Hverken TriCiti eller Carr-E er dog umiddelbart på vej i produktion, ligesom Ford ikke har besluttet, om selskabet selv vil stå for færdigudvikling osg eventuel produktion. Derimod er det sikkert, at Ford Smart Mobility, der blev etableret i begyndelsen af 2016, skal drive Fords udvikling fra dedikeret bilproducent til en koncern, som både producerer biler og udvikler og leverer andre mobilitetsløsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *