• Her er Volkswagens bud på en fremtidig bus. 434 km rækkevidde og 369 elektriske hk.

  • I.D. Buzz kan køre selv, så rattet kan køre ind i instrumentbordet.

  • Der er plads til op til otte passagere, og forsæderne kan roteres ind mod resten af kabinen.

  • Der er ikke nogen tvivl om, at designerne har hentet inspiration fra den originale T1.

Folkevogn på den fede måde

Volkswagen har præsenteret et elektrisk koncept, der hylder det originale Rugbrød – men med 369 elektriske hk og selvkørende teknik, er det en bil for fremtiden

Solsikkerne retter sig op, Uffe Elbæk og resten af Alternativet jubler, og isbjørnene klapper i poterne. Volkswagen har præsenteret et nyt koncept, der er en hver hippies drøm. I.D. Buzz hedder den, og visuelt er den et nik til det originale Folkevognsrugbrød.

VW skærer 30.000 jobs for at få råd til elbiler

Men I.D. Buzz er også så meget mere. Konceptet er lavet for at vise, hvad Volkswagen kan med deres nye elektriske platform Modular Electric Drive Kit (MEB). Det betyder, at der er to elektriske motorer – en til hver aksel – og tilsammen er der 369 hk. Batteriet er placeret i bunden af bilen, og er 111 kWh stort – det er større end selv det største batteri, Tesla kan tilbyde. Volkswagen vurderer, at I.D. Buzz kan køre op til 600 km efter den noget optimistiske NEDC-cyklus. Realistisk set er det dog nok nærmere 434 km.

Heldigvis kan batteriet lades op til 80 procent på en halv time, og 0 til 100 km/t klares på omkring 5,5 sekunder, mens topfarten er begrænset til 160 km/t. Fordi man anvender MEB-platformen, kan man også lave en version med 268 hk, baghjulstræk og et batteri på 83 kWh.

Plads til alle vennerne

Men det er slet ikke det, der er mest interessant ved konceptet. Fordi der bruges elmotorer, som fylder mindre end en traditionel motor, er der mere plads til, at designerne kan hente inspiration fra den originale T1 Transporter, det gælder blandt andet den flade forrude og de tre indtag i den bagerste stolpe. Samtidig giver det også mulighed for at indrette interiøret bedre, så der er plads til op til otte personer.

Elektrisk Audi kommer i 2018

I.D. Buzz skal ikke bare illustrere Volkswagens elbilsevner, men er også et forskud på deres selvkørende teknik, kaldet I.D Pilot, som producenten forventer kan være i produktionsbiler allerede omkring 2025. Helt konkret har Volkswagens designere forestillet sig, at rattet forsvinder ind i instrumentbordet, når man slår det selvkørende system til, og førersædet kan vendes rundt, så man kan deltage i festlighederne bag i festbussen.

Det er ikke sikkert, vi ender med at se I.D. Buzz i produktion i præcis i denne form, men Volkswagen hævder, at de vil introducere 30 elektriske modeller frem mod 2025, så både Uffe, solsikkerne og isbjørnene har noget at glæde sig til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *