• Nummerpladen er rykket op for at give plads til den nye kofanger og kølergrill, der ligner Kadjars front

  • Nye detaljer i designet af blandt andet rattet og instrumentbordet samt materialer er de indvendige hovedingredienserne i faceliftet

  • Vælger du topmodellen Intens, kan du tilkøbe en pakke med parkeringsassistent. Lækkert i en bybil

  • LED-baglygter med Renault-signatur og en nydesignet bagkofanger

  • Et gigantisk gab. Bagklappen åbner helt op i himlen, så ingen risikerer at flække øjenbryn på den

  • Næsten 1400 liter varerum. I van-versionen sænkes gulvet 12 cm og giver ekstra plads i forhold til personbilens 1235 liter

  • Renault Captur van er en kompakt varebil, der kommer nemt omkring i bybilledet og har en fabelagtig brændstoføkonomi

Første facelift til Renault Captur

Renault Captur har fået et facelift, som vi får til landet efter sommerferien. Men den halter stadig bagefter på sikkerhedssystemerne

Renault Captur har fået sit første facelift siden introduktionen i 2013. Mest for at røre lidt i gryden men så sandelig også for at justere småting, der kunne gøre bedre og tilpasse den til det øvrige crossover-program.

Det består i øvrigt af tre modeller, hvoraf de to findes i Danmark, Captur og den Nissan Qashqai-baserede Kadjar. Renault Koleos er stadig ikke nået til vores marked og gør det desværre nok heller ikke.

Visuelle opdateringer

Faceliftet består i visuelle opdateringer, så den udvendigt kommer til at ligne storebror Kadjar med den karakteristiske kølergrill og mere aggressive kofangere både for og bag.

Indvendigt er der nye designdetaljer med nyt design af rat, instrumentbord og handskerum. Materialerne i dørbeklædning og på instrumentbordet har også fået lidt opmærksomhed, ligesom stolenes betræk er opdateret.

Stadig ingen citybrake

Men ellers er alt uforandret. Desværre. Der er stadig ikke automatisk nødbremse eller city-brake.

Man kan synes, det er lidt fattigt at introducere en bil i 2017 uden en adaptiv fartpilot og automatisk nødbremse som udstyrslisterne. end ikke som ekstraudstyr.

Sære bortforklaringer

Renault har tidligere introduceret systemer, der virkede langt fra så godt som konkurrenternes, hvilket afstedkom nogle sære bortforklaringer.

Desværre virker det som om, Renault ikke helt har fået styr på teknologien, og derfor har valgt at udelade systemerne. Og nu lyder forklaringen, at kunderne i dette segment ikke efterspørger den slags udstyr.

Smidig bybil

Den forklaring lyder underlig set i lyset af, at Captur er en tidstypisk bybil med dejligt højt overblik og smidighed i travl bytrafik.

Den er kvik og har udstyrslisterne fyldt med digitale opkoblinger, der forstyrrer os under kørslen, så et city-brake system ville være på sin plads.

Genvalg i motorrummet

Under hjelmen er der genvalg til de små benzinere, 0.9 TCe med 90 hk, og 1.2 TCe med 120. Den stærkeste fås også med automatgearet EDC.

Dieselmotorerne er i begge de tilgængelige tilfælde den gode gamle 1.5 dCi med enten 90 eller 110 hk. Her er det den 90-hestes, der fås med EDC.

Kompakt varebil

Indvendigt kører de gamle dimensioner uforandret videre. Det vil sige et varerum på omkring de 1400 liter og en dejligt oprejst kørestilling, der hjælper til med at få plads til de lange stænger i den lille kabine.

Priserne er nogenlunde de samme som før faceliftet. Startprisen på 99.999 kroner plus moms er i hvert fald uændret, og det samme er de øvrige priser ned ad listen. Men der er kommet nyt udstyr til, som måske kan få kunderne til at gå en version op eller ned i forhold til tidligere.

Kun den dyreste

Blandt andet er der kommet Full LED lygter for og bag. Bagtil er det nu standard med LED signaturbaglygter, så ingen må være i tvivl om, hvad de kører lige bag. Vil du også have dem foran, så hedder de LED Pure Vision for ligesom at retfærdiggøre merprisen, for de er ekstraudstyr og fås kun til den dyreste udstyrsvariant, Intens.

Med det nye udstyr og de gamle priser betyder det, at du kan få en Captur van med R-Link Bose multimediasystem-pakken, der indeholder det vildeste Bose-anlæg med subwoofer – og det lyder altså vanvittigt godt – R-Link, touchskærm, Navigation og fuld mirror-opkobling af din telefon i en samlet kompakt pakke til lige omkring 150.000 kroner plus moms.

Den gamle på udsalg

Men nyhederne er alle sammen detaljer, som ikke har den store betydning i praksis, medmindre det er altafgørende at eje det nyeste nye. For der er stadig masser af Captur i den udgående udgave på lager.

Den nye kommer først til september, og Renault kører kampagne på den eksisterende Captur med ekstraudstyr til gode priser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *