• Ja, Boije Ovebrink er måske ikke den slankeste eller yngste racerkører. Men han har til gengæld masser af erfaring. Han har tidligere sat fem fartrekorder, og i 1994 vandt han European Truck Racing-serien.

  • Dét, det hele handler om - Volvos I-Shift Dual Clutch-gearkasse

  • Volvos 'The Iron Knight' klarer 276 km/t på toppen og ordner en 'quarter mile' hurtiger end de hurtigste GTI'er

Fire turboer og en topfart på 276 km/t – Volvo bygger rekordbrydende lastbil

Volvo vil bevise sin nye dobbeltkoblingsgearkasse til lastbiler ved at slå to rekorder i acceleration

Volvos lastbilafdeling har gang i nogle vilde projekter. Det svenske mærke har udviklet en dobbeltkoblingsgearkassen I-Shift Dual Clutch, som gør det nemmere og hurtigere at være lastbilchauffør. Men for at vise, hvor effektiv og hurtig den egentlig er, har Volvo arrangeret et todelt rekordforsøg.

Mercedes kan være klar med elektrisk lastbil allerede i 2020

De ville nemlig slå rekorden for den hurtigst-accelererende lastbil på 500 og 1.000 meter. De tusinde meter, som var en del af et testcenter i Nordsverige, blev tilbagelagt på bare 21,29 sekunder. Gennemsnitsfarten var 169 km/t.

De første 500 meter blev tilbagelagt på bare 13,71 sekunder med en fart på 131,29 km/t. Det er præcis samme tid en Seat Leon Cupra 280, en af tidens hurtigste GTI’er, bruger – men på en kvart mile eller 402 meter. Volvos lastbil, ‘The Iron Knight’, er altså svinehurtig og nu også rekordindehaver at titlen som verdens hurtigstaccelererende lastbil. I løbet af de mange tests nåede lastbilen for øvrigt en topfart 276 km/t. Ganske godt for en 4,5 tons klump

Fire turboer

Iron Knight er specialbygget fra forrude til bagkofanger. Karrosseriet er bygget i glasfiber, og sideskørterne er designet, så de leder masser af luft ind til den centermonterede motor.

Transformers overtager – Freightliner bygger selvkørende lastbil

Rekord-motoren er løst baseret på den 12,7-liter store D13-motor, som fra fabrikken allerede er monteret med turbo og intercooler. I Iron Knight har den dog fået hele fire turboer og en flere vandkølede intercoolere. Det er også nødvendigt at flytte meget luft, når motoren skal producere 2.400 hk og sindssyge 6.000 Nm.

Al den effekt sendes gennem den 12-trins I-Shift Dual Clutch-gearkasse. Til forskel fra motoren er den dog næsten standard, så kun selve koblingerne er forstærket. Ganske imponerende, når man tænker på, hvor voldsom rekordlastbilen er.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *