• Fiat 500X mistænkes for at have emissionsudstyr, der selv slår fra.

Fiat på dybt vand

Fiat kan få forbud mod at sælge biler i Tyskland på grund af mulig forbrugs-snyd. Fiat fastholder, at man opfylder alle krav

Skeletterne lader til at rulle ud af skabene i disse dage, for siden afsløringen af Volkswagens problematiske dieselmotorer, der startede Dieselgate, har flere bilproducenter været under mistanke – senest Opel.

Opel har brugt tvivlsom software

Nu er også Fiat kommet på dybt vand. Det tyske transportministerium, Fahrzeugen vom Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), påstår, at efterbehandlingssystemet til udstødningen bliver slået fra efter 22 minutter i den 2-liters dieselmotor i Fiat 500X. Typisk varer en forbrugstest kun omkring 20 minutter.

Til Bild Am Sonntag har en kilde fra transportministeriet sagt, at det i værste fald kan betyde, at Fiat får forbud mod at sælge biler i Tyskland. En talsperson fra Fiat har til gengæld udtalt, at “alle køretøjer er i overensstemmelse med gældende emissionsregler.”

Vigtigt marked

Tyskland er Fiat Chryslers næststørste marked efter Italien og er derfor et vigtigt marked. En analytiker fra UBS vurderer dog, at det er usandsynligt, at Fiat Chrysler får et reelt forbud mod at sælge biler, når Volkswagen stadig sælger biler på trods af, at det allerede er bevist, at de har haft snydesoftware.

Sydkorea anklager Nissan for diesel-snyd

Transportministeriet beskylder samtidig Fiat Chrysler for at nægte at samarbejde, fordi producenten udeblev fra et møde i sidste uge. Sagen går nu videre, da ministeriet har sendt emissionsdata videre til både de italienske myndigheder og Europakomissionen, som begge vil evaluere data og tage de nødvendige beslutninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *