• Faceliftet er minimalt, men tilbuddet med en prisnedsættelse på 20.000 inklusiv en masse ekstraudstyr er foruroligende godt

  • Førerpladsen giver lidt af den der fikse lilleput-fornemmelse, man får af overfyldte scootere og båthorn i en travl storby

  • Ecojet betyder, at du får fire km mere for en liter dieselolie ved hjælp af en række forbedringer i og omkring motoren

  • Sidehængslede bagdøre er et must, når man kun er 1.72 høj

  • Fiat Fiorino kan ikke komme over 2000 kg og koster derfor 50 procent i registreringsafgift mod 30 procent for de tungere varebiler

  • Højdejusterbart førersæde bidrager til komforten, for så meget benplads er der heller ikke

  • Den femtommers touchskærm med Bluetooth og masser af funktioner er med i den billige Professional pakke

  • Skydedør i højre side er en del af pakken, der gør Fiorino billigere

  • Testbilen har fast bagvæg. Med todelt skillevæg kan varerummet forlænges ind over et sammenklappeligt passagersæde

  • Fiat Professional er både navnet på Fiats erhvervsdivision og kampagnemodellerne

Fiat Fiorino kompenserer for sin størrelse

Kampagnemodellen 'Professional' kører videre. Den er 20.000 billigere og har markant mere udstyr end Basic - som ingen vist har spurgt efter for nylig

Stakkels lille Fiat Fiorino lider så fælt under sin størrelse. Men ’størrelsen betyder ikke noget’, ‘hellere lille og kvik end stor og doven’ og store træer falder tungest’ er nogle af argumenterne, når man skal forsvare sin størrelse.

Men at vores registreringsafgift tillige diskriminerer biler med en tilladt totalvægt under 2.000 er ganske enkelt urimeligt. Det er et levn fra fortiden, som ingen siddende regering i nyere tid har haft den mentale kapacitet til at formulere sig ud af. Desuden er Fiorino ‘utvivlsomt indrettet til varetransport.’

Ung de tunge

Men som det også forholder sig i så mange andre sammenhænge, hvor størrelsen kommer på bordet, så formår de udfordrede at præstere sig ud af kniben. Alene i kraft af sin lave totalvægt på maksimalt 1750 kg har den nogle fordele, som mere traditionelle håndværkerbiler må undvære.

Stakkels lille Fiorino slæber stadig rundt på 50 procent afgift. Det tynger den lidt på indkøbsprisen, hvilket selvfølgelig hæmmer den i salgssituationen, men ikke mere end at merudgiften kan tjenes hjem på den lange bane. Brændstoføkonomien er overlegen i forhold til konkurrenterne, og man kommer ikke uden om den lille bils smidighed i bytrafikken, som den er bygget til.

Meget ekstraudstyr

Trækkræfterne kommer i begge tilfælde fra den gode gamle 1.3 Multijet diesel. Den ene er en 80-hestes udgave med 200 Nm fra dejligt lave omdrejninger. Den anden er en 95-hestes med samme drejningsmoment. Den testede er den nyeste Ecojet, som på præstationerne er identisk med den 80-hestes, men forsynet med Start/Stop og Ecopakke har den et opgivet forbrug på op til 25,6 km/l.

Vælger du den med den automatisk skiftende gearkasse, MTA, falder forbruget yderligere en anelse til 26,3 km/l. Desværre koster den glimrende MTA 11.600 kroner plus moms oven i prisen, og i denne prisklasse er det en forøgelse af listeprisen på svimlende 12 procent. Alene for en opgradering af gearkassen.

Men

Den testede version er en ‘Professional’ – opkaldt efter Fiat Professional, som er Fiats erhvervsdivision. Professional er en kampagneudgave af den mere permanente slags. Dels er den til 97.099 kroner på listen markant billigere end Basic, og vælger du den med MTA, stiger prisen kun med 5000 kroner.

På udstyrslisten finder man også højdejusterbart førersæde med lændestøtte og armlæn, el-sidespejle med varme, udetermometer, fartpilot, skydedør i højre side og fem-tommers touchskærm. Og så er den 20.000 billigere end Basic. Der er med andre ord ikke rigtigt noget at betænke sig på, hvis man er på jagt efter småtterier til storby-opgaverne.

Ekstra 700 liter last

Tilvælger man desuden den todelte skillevæg i gitter, som kan foldes på midten, kan man endda forøge lastevolumen fra 2,1 til 2,8 kubikmeter og en gulvlængde på næsten 2,5 meter ved at lade det fortsætte ind over passagerpladsen. Det kræver dog et passagersæde, der kan foldes helt ned i plan med gulvet og give plads til større godsstykker.

Altomvarebiler.dk har tidligere prøvet denne løsning, som er praktisk genial, men som også giver en lidt klemt fornemmelse på førerpladsen. Flexskillevæggen og foldbart passagersæde koster samlet lige omkring 2300 kroner.

Skandale

Fiat Fiorino er også i sin nyeste faceliftede version en fiks lille bybil. Der er ikke meget nyt ud over, at motorerne er opgraderet til Euro 6, og at den nu leverer op til 26,3 km/l. Det er ganske enkelt en fornøjelse at futte rundt med den samme lille 1,3-liters dieselmotor, som har drevet Fiat’er og Opel’er siden årtusindskifter og altid har haft som mest iøjnefaldende karaktértræk, at den pure nægter at bruge meget brændstof.

At vores afgiftssystem stikker en kæp i hjulet på udsalgsprisen er stadig en konkurrenceforvridende og forurenende skandale, men det kan ikke tage pippet fra Fiorino, der kæmper sin chance og gang på gang beviser, at der er masser af plads til en nøjsom varebil på under fire meter med plads til 2,8 kubikmeter pakker og værktøj.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *