• Ingen forskel at se. Euro 6-motoren holder sig diskret i baggrunden, men præstationerne er imponerende

  • Bum. Dokumentation. Samme præstationer - fra en mindre motor. Effektiv downsizing fra Fiat

  • Multijusterbart førersæde er også standard - og nødvendigt på den korte plads

  • Ja tak. Vi roser altid rummelige kopholdere

  • Lidt rodet efter moderne standarder, men hvad. Der er også askebæger

  • Sammenklappeligt clip-board er super praktisk

  • En af Ducatos dyder er de næsten lodrette sidevægge, som giver lidt ekstra plads, omend arkitekturen synes en smule funkis

  • Fiat Ducato kører uanfægtet videre med klassens største varerum og monstrøs sidedør. Læg mærke til, at gulvet uden trin er bredere ved døren

Fiat Ducato – intet nyt er godt nyt

Nyheden er, at der slet ikke er noget nyt. Bortset fra en mindre motor, der kan det samme som den gamle. Og det er godt nyt for Fiat Ducato

Fiat Ducato kunne i stærkeste opstilling leveres med en 3.0 Multijet med 180 hk og et drejningsmoment på næsten monumentale 400 Nm. Men en treliters motor i en 3,5-tons varebil er i disse tider på mange måder forældet.

Derfor har Fiat flået samme 180 hk og 400 Nm ud af den noget mindre 2,3-liters Multijet. På papiret et helt lige bytte. Den går bare et par kilometer længer på literen.

Forbrug og udslip

Fiat sparer selvfølgelig noget i produktionen ved at tage en eksisterende motor ud og overlade opgaven til en anden motor, der er på programmet alligevel.

Den primære årsag skal dog snarere findes i emissioner og forbrug. Den gamle 3,0 kunne såmænd nok blive til en Euro 6’er, men ved at trække på den noget mindre 2,3’er, nedsætter de både forbrug og udslip.

Ingen Adblue

For ikke alene har Fiat taget 0,7 liter motorvolumen af topmodellen uden at give køb på præstationerne. De har også formået en effektfuld Euro 6-motor uden brug af Adblue, hvilket er en præstation i sig selv.

Det er et helt år siden, den blev præsenteret på den internationale biludstilling i Hannover, men først nu har vi fået lejlighed til at teste den.

Intet nyt er godt nyt

Og lad det bare være sagt med det samme. Det er det samme. Imponerende ens er den gamle og den nye 180-hestes Ducato.

Her passer det i andre sammenhænge så ofte brugte udtryk: ‘Intet nyt er godt nyt’ rigtigt fint.

Irriterende

For Fiat det er præcis, hvad Fiat har sigtet efter. Med en lang tradition for at bygge nogle af verdens fineste og mest effektive dieselmotorer.

Mange kunder ser det som et irritationsmoment at skulle tanke både diesel og Adblue, hvilket man altså fortsat kan komme udenom med Fiat Ducato – også i de stærkeste effektudgaver.

Hold speederfoden i ro

Den er opgivet til 15,2 km/l ved blandet kørsel. Det giver sig selv, at det næppe har noget med RDE (Real Driving Emissions) at gøre. Men det er et par kilometer bedre end den gamle tre-liters.

I praksis er sidegevinsten, at man kan køre lige så økonomisk med tilsvarende belastning som med en 136-hestes version af samme motor. Hvis du da ellers kan holde speederfoden i ro.

En tur til opbyggeren

Resten af bilen er mage til den, Fiat præsenterede for tre år siden i Torino. Kørestillingen er stadig svær at tumle uden en tur til opbyggeren efter en ny skillevæg, og vi savner stadig aircon som standard.

Men vi glæder os fortsat over klassens bredeste varerum, Webasto motor- og kabinervarmer som standard, sidespejle med vidvinkel og varme.

Bare bedre

Fraværet af Adblue er jo ikke rigtigt nogen nyhed, selv om det er en nyhed, at det stadig er fraværende. Øh ja, det skal også have et par point til tavlen.

Så summa summarum: Fiat Ducato 180 hk er fuldstændigt den samme, som den var før. Bare meget bedre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *